Hvor finner du økogrisen?
Hvor finner du økogrisen?Vis mer

Gourmetens glade dag

Lei av å ligge på stranda? Ta deg en dagstur til Rakkestad i dag. På festivalen "Markens grøde" kan du gasse deg i kjøttvarer av økologisk kvalitet hele helgen.

- Her kan du smake på alle slags kjøttvarer! Daglig leder for Norsk Økokjøtt Vidjar Tufte er ikke på kontoret sitt i helgen. Han er derimot entusiastisk kjøttsmaker på Rakkestad i helgen, og inviterer alle som er i stemning til å kaste seg i bilen og delta.

- Vi er helt i oppstartfasen i et prosjekt hvor vi tilbyr folk å bestille økologisk kjøtt via nettstedet vårt og få det levert på døra, forteller han.

Kjøttet får du levert på døren, med en etikett med navnet på gården det kommer fra, og rasen på dyret. Først og fremst Oslo-befolkningen vil ha glede av dette systemet.

Kjemper mot kjemper

Festivalen er et virkemiddel i øko-produsentenes kamp for å bli synlige for forbrukerne. Det nye bestillingssystemet på nett likeså.

Norsk Øko-Kjøtts medlemmer konkurrerer nemlig om oppmerksomhet i distribusjonsnettene for kjøtt. Distribusjonsnettene domineres av merkevarer som Gilde, Go'mann, Finsbråten og Nordfjordkjøtt. I disse kretsene har interessen for økologisk mat hittil har vært svært lav.

Nye takter

Mye tyder på at trenden langsomt begynner å snu for produsentene av både kjøtt, egg og melk. 2001 ble et år hvor nye tanker og strategier begynte å virke i øko-produsentenes favør, og forbrukerne kjøpte mer og mer.

Tine relanserte som kjent sin økologiske melk i 2001 under TINE-logoen, noe som har bidratt til en vesentlig økning. Salget av lettmelk økte med oppsiktsvekkende 140 prosent og utgjorde i 2001 to prosent av lettmelkmarkedet.

Utviklingen er også positiv i dagligvaresektoren. For eksempel økte omsetningen av økologiske varer i Coop AS med 61 prosent ut fra lager i 2001.

Fortsatt usynlig øko-mat

På tross av de nye taktene, er det langt frem til at forbrukerne får tilgang til hele mengden av økologisk mat som faktisk produseres. Tabellen nedenfor viser mengdene økologiske matvarer som ble produsert i fjor, og mengden som faktisk ble solgt som økologisk mat fra butikkene. Resten ble hovedsakelig solgt sammen med de ordinære matvarene - uten merking - vel og merke.

Bøndene vs. butikkene i 2001
Så mye produserte bøndeneSå mye solgte butikkeneAndel 2001Andel 2000
Melk (liter)14,8 mill 7,1 mill48 %18%
Egg (tonn)80 30053 80067%64%
Kjøtt*--23%16%
* Volumtall ikke tilgjengelig - andelene gjelder kjøttproduksjonen som er omsatt via Norsk Kjøtt

Selv om avstanden er stor mellom mengde produsert og mengden merket og solgt, er utviklingstrekkene positive for øko-bøndene. Andelen har økt fra 2000 for alle grupper matvarer.
Trolig må det likevel arrangeres mange festivaler før gapet blir helt borte.

Les også våre tidligere artikler:
Bli kvitt kugalskapen
Økomat 50% dyrere