FLINK PÅ GOOGLE: De ansatte hos Tommy Rasmussen vet mye om mye, men ikke alt om alt. Derfor må de være flinke til å søke seg frem til informasjon, noe du også kan lære deg.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FLINK PÅ GOOGLE: De ansatte hos Tommy Rasmussen vet mye om mye, men ikke alt om alt. Derfor må de være flinke til å søke seg frem til informasjon, noe du også kan lære deg. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Google før du ringer kundeservice

Du trenger ikke å betale andre for å google for deg.

Hos Komplett-gruppen i Sandefjord sitter rundt 30 personer og svarer på 500.000 til 600.000 henvendelser hvert eneste år.

Bare en brøkdel av disse dreier seg om saker hvor ting har gått galt. Mange handler om elementære ting som å koble sammen en TV og spørsmål rundt leveringstid, mens rundt halvparten ringer før noe i det hele tatt er kjøpt.

En stor del av sakene løses derfor av kundeservice ved en ganske så velkjent metode: Å søke på Google.

– Vi kan ikke vite alt, smiler leder for salg og kundeservice Tommy Rasmussen i Komplett til DinSide.

– Mange sier at de ikke fant informasjonen selv, også tar det oss fem sekunder. Det handler om å vite hvordan.

Tips til hvordan du googler smartest får du lenger ned på siden.

Se hvordan det utrolige robotlageret hos Komplett fungerer!

Koster tid og penger

Rasmussen har ingenting i mot å google for kundene sine. Men du bør ha noe i mot å betale andre for å google for deg.

GJØR JOBBEN SELV: Kan du google som en proff, kan du slippe å betale for potensielt dyre kundeservice-numre. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Komplett har et vanlig, åttesifret nummer som ikke koster deg mer enn alle andre numre. Men hos andre bedrifter risikerer du kostbare femsifrede numre eller 815-numre. Som DinSide tidligere har skrevet kan samtaler til disse koste deg opp mot fem kroner hvert eneste minutt. Og dette inngår ikke i abonnementenes inkluderte månedsbruk.

Les også: Rådyrt å ringe Forbrukerrådet, politiet, sykehus og kommuner

Dessuten: Som vi også har skrevet kan ta det lang tid før du får snakke med noen. I fjor opplevde vi å måtte vente i over 20 minutter før vi fikk svar fra Telenor. Dette koster deg både tid og penger, da taksameteret begynner å tikke allerede fra samtalen blir opprettet.

Gode Google-tips

Kan du finne svar på det du lurer på uten å ringe noen, bør du derfor prøve det først. Det kan virke banalt for mange, men det er en grunn til at "Just google it" har blitt et uttrykk, og sider som "Let me google that for you" har poppet opp.

Husk også å sjekke selskapenes gratis kundeservice-alternativer – som chat og Facebook

Her er Rasmussen og DinSide sine beste Google-tips for deg som søker hjelp:

SLIK: Ved å her bruke "site:"-trikset og det spesifikke ordet "leveringstid" får vi bare et fåtall treff i Google for leveringstid hos Expert. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Pleier du å google før du ringer kundeservice?

(Avsluttet)
Ja(75%) 579
Sjeldent aktuelt for det jeg ringer kundeservice om(20%) 158
Nei(5%) 40
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

  1. Søk så spesifikt som mulig. Da slipper du å finne en haug av artikler som bare handler om noe av det samme som du sliter med. Har du for eksempel en Samsung-TV bør du søke etter TV-ens modellnummer. Og unngå å bare bruke generelle fraser som "problem". Men da folk ikke alltid er like spesifikke når de poster på forum, kan du forsøke å bli gradvis mindre spesifikk om du ikke finner det du leter etter. Tenk på hva du selv hadde skrevet om du skulle spørre om et problem, og søk etter det. Få, spesifikke ord er bedre enn mange, generelle ord. For eksempel "leveringstid" heller enn "hvor lang tid tar det før jeg får pakken?". Bruk av mange ord kan snevre ned søket ditt, men sørg for at de er spesifikke og relevante.

  2. Søk på en bestemt nettside. Leter du etter drivere fra Nvidia, bør du søke på Nvidias nettsider. Og lurer du på noe om Expert, finner du den mest riktige informasjonen hos dem. Dette kan du gjøre rett fra Google ved å skrive for eksempel "site:" før søkeordene dine, for eksempel "site:expert.no leveringstid". Dette kan tidvis fungere bedre enn å søke fra sidens egen søkefunksjon, og gå raskere enn å lete på siden manuelt.
  3. Vær streng. Jo smartere Google blir, jo dummere kan resultatene i visse situasjoner bli. En måte å unngå dette på kan være å tvinge Google til å inkludere ord eller lese visse ting etter hverandre. Å sette ordet "solved" i anførselstegn ("") sørger for at ordet blir med i alle treff, for å finne forumtråder hvor problemet faktisk har blitt løst. Å sette frasen "netflix not loading" i anførselstegn sørger for at alle treff inkluderer denne eksakte frasen, ikke bare ordene. På samme måte kan du bruke minustegnet (-) for å unngå ord i treff. For eksempel "-test" for å unngå produkttester, som ofte ikke omhandler tekniske problemer.

  4. Søk også på engelsk. For all del: Søk gjerne på norsk, for eksempel skriver DinSide sakene våre så de enkelt skal finnes ved norsk googling. Men en stor del av stoffet som kan hjelpe deg er skrevet på engelsk, så å slå over til verdensspråket kan åpne en ny verden av hjelp om ikke nordmenn stiller opp.
  5. Sjekk hva Google faktisk søker etter. Google tar høyde for skrivefeil, og kan derfor endre søkene dine uten at du hverken merker eller ønsker det. Sjekk derfor alltid etter frasen "Viser resultater for" under søkefeltet. Viser det noe annet enn det du ønsket å søke etter, må du trykke på lenken etter "Søk heller etter".
Her er de farligste Google-søkene akkurat nå