Gode kunder fram i køen

Om du føler du har fått dårlig service hos Telenor, så har du muligens rett. For de som bruker mest hos teleselskapet får service først.

Får du ikke svar hos Telenor, har du antakelig ikke lagt igjen nok penger hos selskapet. Foto: Jyn Meyer Vis mer

God service?

Hva synes du om Telenors service? (Avsluttet)
Det er ikke bare dårlig service, det er også frekt(62%) 178
Naturlig at de som betaler mer får mer service.(34%) 98
Jeg vet ikke(4%) 11
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Oslo (NTB): Er du Telenor-kunde og ringer lite, havner du langt bak i køen når du trenger hjelp av en kundebehandler.

Telefonnummeret avslører

Når du ringer et av Telenors kundesentre og får beskjed om å taste telefonnummeret ditt, er det for å gi deg en plass i køen. Det kommer fram i onsdagens utgave av Forbrukerinspektørene på NRK.

Når det er kø, sorteres kundene etter hvor mye penger de legger igjen. De som ringer for mindre enn 500 kroner i måneden, havner bakerst.

For tre år siden innførte Telenor noe de kalte «Pri 1». For en månedlig sum kunne man kjøpe seg fram i køen, men ordningen ble raskt droppet etter kritiske medieoppslag. Selskapet har ifølge NRK likevel gjennomført en skjult køordning.

- Det er likt system for fasttelefon- og mobilkunder. Vi har ikke brukt det i annonsering, men journalister har spurt meg om dette tidligere og jeg har fortalt dem om det. Det er sånn sett ikke noe vi har hatt et sterkt ønske om å holde hemmelig, sier administrerende direktør for Telenor Kundeservice, Erik Helset.

Direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet har liten sans for Telenors sortering.

- Vi aksepterer at man kan ha forskjellige servicenivåer for forskjellige kundegrupper, men da kan det ikke være skjult slik at dem som blir nedprioritert ikke engang vet om at de blir det, sier Lund-Isaksen. (©NTB)

[email protected]