God natt med grønn te

Mange mener at grønn te kan være godt for et utall lidelser. Nå viser japanske forskere at teen også kan gi deg bedre nattesøvn.

Joachim Henriksen

Grønn te er rik på antioksidanter som blant annet kan være med på å hindre utviklingen av kreft.

Et aktivt virkestoff som er identifisert i teen kalles Epigallocatecin-3-gallate og er satt i sammenheng med mange forskjellige lidelser. Det er påstått at grønn te kan senke kolesterolet, forebygge hjertesykdommer og bidra til vektreduksjon

Sover søtt
En undersøkelse gjennomført av produsenten Taiyo Kagaku i Japan har nå vist at grønn te også kan gi bedre nattesøvn. Forskerne har brukt den syntetisk fremstilte aminosyren L-theanine som finnes i teen på to grupper unge menn. Produktet har i Japan fått navnet Suntheanine.

- Våre studier tyder på at Suntheanine gitt til unge menn kan bedre både søvnkvaliteten og følelsen av å være uthvilt når de våkner, forteller Shuichiro Shirakawa som er professor ved National Institute of Mental Health i Tokyo til webmagainet Nutraingredients.

To grupper
Forsøket ble gjennomført med to grupper japanske menn, en gruppe studenter og en gruppe arbeidere. Begge gruppene besto av ti menn med en gjennomsnittsalder på 27 år.

Etter tre dagers samkjøring av døgnrytmen fikk den ene gruppen et daglig tilskudd av L-theanine en time før sengetid mens den andre gruppen fikk en placebo. Etter en uke byttet forskerne L-theanine over til den andre gruppen.

Mer uthvilt
Intervjuer og tester av deltakerne viste at L-theanine ga bedre søvnkvalitet, førte til færre mareritt og en sterkere følelse av å være uthvilt om morgenen. Produktet så derimot ikke ut til å påvirke lengden på søvnen hos deltakerne.

De japanske produsentene håper nå på å kunne selge kosttilskudd med virkestoffer fra grønn te som et alternativ til vanlige innsovningspiller.

Mozon 19.03.2004