God feriemage

Melkesyrebakterier er gunstig for å gjennopprette en god tarmflora og få et bedre næringsopptak.

Alle går vi rundt med nærmere en kilo bakterier i tarm hele tiden. Hadde vi gått rundt med en kilo bakterier smurt utenpå huden vår, hadde det vært innlysende for alle at forstyrrelser i denne bakteriefloraen kunne gi sykdom.

Huden vår er en mye tykkere og bedre infeksjonsbarriere enn tarmveggen, derfor arbeider over 80% av immunapparatet vårt hele tiden opp mot tarmoverflaten for å beskytte oss mot sykdomsutløsende faktorer og mikrober i tarmen.

Den viktigste delen av immunapparatet i tarmen er de gode tarmbakteriene - melkesyrebakterier - ulike lactobasiller og bifidus bakterier. Disse bakteriene skal dominere i bakteriefloraen i tarm, de beskytter oss mot sykdom. En sunn økologisk balanse i tarmen, er viktig for en god fordøyelse og et godt næringsopptak. I en sunn tarmflora er det 4 - 500 ulike bakterier som lever i økologisk likevekt.

Forstyrres den økologiske balansen i tarm, forstyrres næringsopptaket. Da kan det også dannes gjæring eller oppvekst av farlige bakterier som produserer giftstoffer og skader kroppen vår.

Ferdigmat ødelegger
Mye ferdig mat med konserveringsmidler og antibiotika ødelegger de gode tarmbakteriene, og kan skape store ubalanser i tarmflora. Dette kan både gi diaré, luft og vedvarende fordøyelsesplager, men også tretthet og uopplagthet pga dårligere næringsopptak. Du bør derfor redusere bruken av mat med konserveringsmidler og selvfølgelig bare bruke antibiotika når det er absolutt nødvendig.

Grunnlaget for en sunn tarmflora er å spise mye frukt og grønnsaker og fiberrik mat. Det vil gi regelmessig tarmtømming og motvirke oppvekst av farlige mikrober. Mye sukker og lett absorberbare karbohydrater vil være lett tilgjengelig næring for alle typer bakterier og sopp. Sukker og sukkerholdige næringsmidler vil bidra til gjæring og ubalanse i økosystemet i tarmen og bør derfor reduseres til et minimum.

Få en robust tarmflora
For å få en robust tarmflora kan du ta tilskudd av gode tarmbakterier, særlig bifidus og lactobasiller. Å så igjen tarmen med store mengder melkesyre bakterier er gunstig for å gjennopprette en god tarmflora og få et bedre næringsopptak. Dette bør alltid gjøres etter en antibiotika kur eller etter lengre perioder med mye inntak av søtsaker og usunn mat med mye konserveringsmidler, lite frukt og grønnsaker.

Det er i høst kommet et nytt preparat som heter Biocare Repliet, hvor dagsdosen inneholder milliarder av bifidus og lactobasiller. Har du en tarmflora som er helt i ubalanse anbefaler jeg deg å prøve en uke med Biocare Repliet, etter en uke bør du fortsette med Biocare Bioacidophilus i noen måneder - denne inneholder samme type melkesyrebakterier men i mye mindre mengder. Dette vil hjelpe deg til å få en bedre tarmflora, preparatene får du i helsekostbutikker.

Har du forstoppelse, kronisk tykktarmbetennelse, divertikler eller andre langvarige fordøyelsesplager med oppblåsthet og gjæring kan du godt tømme tarmen skikkelig før du tar en slik kur. Tarmtømming kan du for eksempel gjøre ved å ta magnesiumsalter som glaubersalt eller engelsk salt, 2-4 teskjer i ½ -1 liter vann. Tar du dette om morgenen skyller det gjennom tarmen i løpet av 1-2 timer og du får tømt tarmen for masse bakterier og mikrober som ikke skal være der. Dette er et fint utgangspunkt for å så igjen med gode melkesyrebakterier og starte et sundt kosthold, spise mye frukt og grønnsaker og lite sukkerstoffer.

Skulle du være uheldig å måtte ta antibiotika senere bør du ta en slik kur igjen. Det hjelper også å spise Biola naturell, Cultura naturell, melkesyregjæret kål og grønnsaker eller ta Molkosan. Det finnes også en rekke andre preparater med ulike kulturer av melkesyrebakterier som Idoform, Biovita med flere. Vi har nærmere en kilo bakterier i tarmen vår, det er viktig at det er en sunn og robust tarmflora med mye melkesyrebakterier som vi kan leve i en god symbiose med.