God effekt med hestekastanje

God effekt med hestekastanjefrø mot plagsomme ben

Etter en måneds bruk av hestekastanjefrø ble kompresjonsstrømpen til Kjell Olufsen fra Alta for stor. Han har vært plaget med dårlig blodsirkulasjon, prikking og hevelser i bena i over 20 år.

Av Silje Stavik

Kjell Olufsen (54) driver bandagistforretning i Alta og jobber daglig med problematikken dårlig blodsirkulasjon i bena. I tillegg har han selv problembein, med plager som prikking og hevelser i leggene. Han forteller at han har hatt god hjelp av et nytt naturlegemiddel som er laget av hestekastanjefrø.

Bedre etter 14 dager

Kjell begynte å bruke det nye naturlegemiddelet Venastat, som er laget av hestekastanjefrø, tre måneder siden.

- Vi var på en presentasjon av det nye middelet i forbindelse med min bandagistvirksomhet. Da jeg først ble presentert for dette naturmiddelet, var jeg veldig skeptisk. Jeg har hatt problembein i mange år, og har prøvd mange forskjellige hjelpemidler. Men jeg tok nå med meg en pakke, og tenkte jeg skulle teste det, forteller Kjell.

Resultatet var svært overraskende. Bare etter 14 dagers bruk ble han mye bedre i bena.

- Jeg bestemte meg får å kutte ut en uke etter at jeg hadde brukt det i 25 dager, bare for å se om jeg merket noe forskjell den andre veien igjen. Det gjorde jeg helt klart. Jeg merket godt at prikkingen i årene og hevelsene kom betydelig tilbake kort tid etter at jeg sluttet, forteller Kjell.

Kompresjonsstrømpen ble for stor

Kjell har nå brukt Venastat av og på i tre måneder, men den siste måneden har han tatt preparatatet hver deg. Aldri har effekten vært så tydelig som nå.

- Her om dagen var kompresjonsstrømpen min blitt for stor. Jeg var i Paris - hadde flydd i tilegg til at det var varmt der. Alt talte for at jeg burde vært ekstra hoven i bena på det tidspunktet, men en morgen jeg skulle ta på meg kompresjonsstrømpen passet den rett og slett ikke lenger. Det var en hyggelig overraskelse, sier Kjell. Han er overbevist om at han har fått så god effekt fordi han har brukt naturmiddelet hver dag sammenhengende i en måned.

Aller best å kombinere med spesialstrømpe

- Til mine kunder anbefaler jeg at de bruker kompresjonsstrømpe i stedet for støttestrømpe når de har dårlig blodsirkulasjon i bena. Støttestrømpe selges ofte med feil anbefalinger, og jeg er litt opptatt av å få en holdningsendring på det området. Støttestrømpen kan lett stramme for mye på feil steder, og dermed skape sirkulasjonssvikt. Da blir man enda verre i bena. Jeg bruker selv kompresjonsstrømpe, spesielt når jeg er ute og flyr, strømpen hindrer at bena hovner opp og forverrer problemene. Kompresjonsstrømpen virker på riktige steder på leggene, de presser ikke feil steder, sier Kjell.

- Jeg har brukt Venastat sammen med kompresjonsstrømpe, og er overbevist om at du får den beste effekten dersom du kombinerer de to hjelpemidlene, legger han til.

Menn ikke flinke nok

Ofte er det kvinner som er plaget med vonde og hovne ben, men også mange menn sliter med dette.

- Det inntrykket jeg har, er at menn lett overser problemene og ikke gjør så mye med det. Menn bør bli flinkere til å ta vare bena sine. Det virker som de synes det er flaut å bruke kompresjonsstrømpe, men kan i alle fall hestekastanjefrø være et alternativ, sier Kjell.

Bruk gode sko

- Jeg begynte å få problemer med vonde bein allerede i slutten av 20-årene. Årsaken til det var at jeg drev med distanseløping, jeg trente og gikk mye på hardt underlag. Den gangen var det ikke snakk om noe sko med støtdempende såler. Jeg tenkte ikke over at jeg ville få problemer med bena på grunn av det, forteller Kjell.

Han vil anbefale alle som står og går mye på hardt underlag, særlig butikkansatte, om å bruke gode sko som er støtdempende. Avlastende støtdempende såler er også svært forebyggende. De fleste er ikke flinke nok til å forebygge dårlig blodsirkulasjon i bena. Det er ikke et problem før det begynner å gjøre vondt, sier Kjell.

- Dersom du trener mye på hardt underlag, må du også bruke støtdempende sko. Men det har vel folk blitt flinkere til også, legger han til.

Kosthold, trening og vektnedgang

- De som har tendenser til vonde bein og dårlig blodsirkulasjon, bør sitte med bena høyt så ofte de kan. Kalde fotbad kan også virke hevelsesdempende. Pass også på at du får i deg nok fiber i kostholdet. Fiber er med på å øke blodsirkulasjonen. Røyker du, er dårlig blodsirkulasjon i bena enda et tegn på at du bør slutte. Pass også på vekten. Husk at for hvert skritt vi tar, belastes bena 20 ganger mer enn din kroppsvekt, opplyser Kjell.

- Skal ut å fly eller sitte i lange perioder bør du stå opp og bevege deg med jevne mellomrom, legger han til.

1,8 millioner i Norge

I en undersøkelse gjort i september 2000 viser at hele 1,8 millioner nordmenn over 15 år er plaget med hevelser og uro i bena. Dette kan etter hvert gi større plager som smerter, følelsen av tunge, verkende og trøtte ben.

I gjennomsnitt går et menneske ca. 9000 skritt hver dag, 165 mil hvert år og hele 150.000 km i løpet av et helt liv - noe som tilsvarer hele 4 ganger rundt jordkloden!

Silje Stavik 30.05.01