Pilates er en treningsform som styrker indre muskler. Foto: Colourbox.com
Pilates er en treningsform som styrker indre muskler. Foto: Colourbox.comVis mer

Glem viagra

Enkel trening av bekkebunnen kan gjøre susen.

Bekkenbunnsmsuklaturen ligger nederst i bekkenet og utgjør på en måte gulvet i kroppen.

Siv Mørkved er førstamanuensis i samfunnsmedisin ved NTNU og forskningssjef ved St.Olavs hospital i Trondheim.

Hun har sett på fordelene ved å trene bekkenbunnsmusklaturen, en muskelgruppe som er gjenstand for svært lite oppmerksomhet, ifølge NRK P1 Norgesglasset.

Les også: Åtte spørsmål om urinlekkasje

Bedre sexliv

Mye tyder også på at bekkenbunnstrening gir et bedre sexliv. En undersøkelse Mørkved har gjennomført viser at kvinner som har trent disse musklene etter en fødsel sier de har fått et bedre sexliv.

Vis mer


Men også menn kan merke slik trening.

- Menn med ereksjonsproblemer som har trent bekkenbunnsmusklaturen har hatt like gode resultater som Viagra-brukerne.

Og de som trener unngår eventuelle bivirkninger, legger Mørkved til.

Følelse av kontroll

- En følelse av bedre kontroll over musklaturen i bekkenet, kan være årsaken til at mange opplever treningen som positivt for seksualfunksjonen, sier Mørkved.

Hva skjer hvis man ikke trener disse musklene?

- Det er ikke sånn at du vil få urinlekasje eller et dårlig sexliv hvis du ikke trener: Men hvis det er problemer i bekkenbunnen, ser det ut som trening av bekkenbunnsmusklene kan kompensere for dette, sier hun.

Flere lag med muskler

Men hva er egentlig bekkenbunnen? Det er lett å kjenne muskler som rumpe-, lår- og overarmsmuskler, men det er litt verre med bekkenbunnsmusklene. Bekkenbunnen består av flere lag med muskler som ligger som et segl i nedre del av bekkenet. Urinrøret og endetarmsåpningen går blant annet gjennom disse muskellagene.

Bekkenbunnsmuskulaturen kan trekkes sammen og trenes, akkurat som andre muskler i kroppen. Mange synes imidlertid at det er litt vrient å få tak i disse musklene.

Det fine med trening av bekkenbunnen er at du ikke trenger å investere i et rådyrt medlemskap på et treningssenter.

- Det fine med bekkenbunnsøvelser er at du ikke trenger noe som helst utstyr, og du kan gjøre dem hvor som helst: På bussen, på jobben, mens du tar oppvasken eller ser på TV hjemme, sier lege Ann Cathrin Reichelt i Lommelegen.

Les også: Treningsanbefalinger for gravide

Noen få øvelser, i noen få minutter om dagen kan gi gode resultater.

Slik trener du:

  • Trekk bekkenmuskulaturen opp og klem igjen. Hold igjen alt du kan mens du teller til tre. Deretter slipper du opp, uten å presse nedover. Slapp av mens du teller til tre. Gjenta 15 ganger, helst tre ganger daglig.

  • Bruk gjerne forskjellige stillinger når du trener bekkenmuskulaturen, som liggende, sittende eller stående. På den måten blir musklene sterkest.

  • Ikke stram andre muskler samtidig. Vær spesielt bevisst på å slappe av i rumpemuskulaturen.

  • Ikke glem å puste. Pust rolig inn og ut.

    Les også: Treff drømmetypen på trening