<B>ANONYM:</B> Uber-sjåføren «Arne» ha sluttet å kjøre i helgene. Da er politiet mest aktive, sier han. Foto: AKSEL RYNNING
ANONYM: Uber-sjåføren «Arne» ha sluttet å kjøre i helgene. Da er politiet mest aktive, sier han. Foto: AKSEL RYNNINGVis mer

Glem Uber i helga dersom du skal hjem seint

For nå er det nesten ingen biler ute. Politiet er årsaken.

Når utestedene stenger og taxitrafikken tetner til, kan det være fristende å satse på den alternative, app-baserte taxitjenesten Uber.

Men det er det neppe noe vits i, skal vi tro sjåføren vi snakket med på en kjapp tur i Oslo fredag ettermiddag.

- Ingen jeg kjenner tør å kjøre i helgene lenger, og jeg kan tenke meg helt andre ting å finne på fredag og lørdag kveld, sier «Arne».

Når vi gir oss til kjenne som journalister, gjør han det helt klart at verken navn, ansikt eller registreringsnummer på bilen skal synes i reportasjen.

Han synes åpenbart situasjonen er ubehagelig, men tør opp etterhvert som vi prater.

LES OGSÅ: To nye Uber-biler avskiltet

Nervøs stemning

BORTE: Det karakteristiske «U»-skiltet er borte fra frontruten. Foto: AKSEL RYNNING Vis mer


Tonen er med andre ord en helt annen enn da vi møtte den trivelige og åpne sjåføren Radu Horatiu, som vi kjørte med for en måneds tid siden.

For der Horatiu følte seg sikker på at han ikke gjorde noe galt, og var stolt av både jobben og bilen sin. Minner «Arne» mer om en narkoselger som ser seg nervøst om etter politispanere på gangstien langs Akerselva.

Etter at politiet i midten av oktober begynte å avskilte bilene og beslaglegge førerkortene, minner virksomhetens ytre mer og mer om det både politiet og den tradisjonelle taxinæringen mener at den er: Kriminalitet.

Vi legger merke til at «Arne» ikke har Uber-skiltet i vinduet, slik bilene vi tidligere kjørte med hadde.

- Ingen kjører med Uber-merket mer nå. Det er for risikabelt, sier han.

LES OGSÅ: Hva nå, Uber?

Holder til i Oslo-bakgård

Uber har en antatt verdi på 50 milliarder dollar og del-eies av Google. I Los Angeles, der vi var i begynnelsen av oktober, har de nærmest utryddet taxinæringen. De er, som folk der borte sier: «huuuuge».

I Oslo holder de til i en bakgård i Tordenskioldsgate 3, i et lett slitent strøk mellom Stortinget og Rådhuset.

FRAMME: Vi kjørte Uber til Uber-kontoret. Foto: AKSEL RYNNING Vis mer



Der skal visstnok Carl Edvard Endresen, som er direktør for norgeskontoret, sitte. Her sitter for alt vi vet også presseansvarlig Daniel Bryne, og muligens også Lara Sokolova, som presenterer seg som markedsansvarlig for Uber i Norge på LinkedIn.

Vi vet ikke, for selv etter gjentatte forsøk pr. e-post og telefon har det ikke lykkes oss å få tak i noen av dem.

Vi ba derfor «Arne» kjøre oss til Uber-kontoret, i håp om å treffe noen der.

Kontoret ligger i det hippe MESH-gründerkontorfellesskapet der også selskaper som Douchebags, Northern Playground og WayaWaya holder til.

LES OGSÅ: Det kan være kriminelt å være Uber-passasjer

Endte opp med gul lapp

TILBAKE TIL START: Vi endte opp med denne lappen med e-postadressen til Ubers pressekontor. Foto: AKSEL RYNNING Vis mer


I første etasje ligger det en hyggelig kaffebar og en slags resepsjon. Den engelsktalende damen som sitter der ringer opp til Endresen, uten hell. Hun får heller ikke tak i ham via det interne nettpratsystemet.

Til slutt ber hun oss vente i kafeen, mens hun selv går opp på Uber-kontoret. Vi får ikke lov å følge med.

Hun kommer til slutt tilbake med en håndskrevet, gul lapp med en e-postadresse på. Det er den samme adressen som vi har fått oppgitt før, til Ubers pressekontor for Europa, Midtøsten og Afrika.

Dermed kom vi ikke videre denne gangen heller, og kan bare konstatere at Ubers framtid i Norge ikke ser spesielt lys ut.

LES OGSÅ:
Billigere og bedre enn vanlig taxi
Ingen kan stoppe Uber Black
Bestill vanlig taxi med app