Kiwi er en kraftig antioksidant som gjør godt for huden. Foto: Colourbox
Kiwi er en kraftig antioksidant som gjør godt for huden. Foto: ColourboxVis mer

Glem rynkekremen

Sats heller på mat med antirynke-effekt!

Fet fisk, mandler og kiwi er blant matvarene som gir oss strålende hud og en smalere midje, i alle fall om vi skal tro Hollywoodlegen Nicholas Perricone.

- Nøkkelen til fremgang er enkel. Sats på et kosthold som gjør deg mett, og som bidrar til å holde huden sunn og frisk, foreslår Perricone ifølge Aftonbladet.se.

Fast og fin med fet fisk

Kjendisene Kim Cattrall og Heidi Klum er bare to av mange kjendiser som har hoppet på anti-rynkedietten, som blant annet består av regelmessig inntak av fet fisk som laks, makrell, fersk tunfisk og sardiner. De fete fiskene er fulle av fettsyrer som, ifølge Perricone gjør underverker for huden. De er også rike på proteiner som hjelper huden å holde seg fast og fin.

Soyamelk, som påskynder hudens produksjon av collagen, er også en viktig del av denne dietten. Collagen sørger for hudens fuktighet, mykhet og glatthet, og når vi eldes brytes disse ned og forårsaker rynker. Ved å fortsette å holde collagennivået høyt kan man forebygge rynker.

Hollywood-legen anbefaler også kiwi, en kraftig antioksidant som hjelper huden å bekjempe frie radikaler. Frie radikaler kan for eksempel oppstå som følge av luftforurensing og gjør at huden eldes raskere.

Start dagen med havregrynsgrøt

Havregrynsgrøt, som holder blodsukkeret i sjakk og gjør huden fin, er en perfekt start på dagen. Havregryn inneholder mineralet silica (Kisel) som har en positiv påvirkning på hudcellene. Spis en skål hver morgen og frisk opp med bær for å få dobbel effekt.

Bytt ut den hvite baguetten med et grovt fullkornsbrød. Det inneholder selen som hjelper å beholde hudens elastikk.

Avokado, med sine høye nivåer av A- og E-vitaminer, er svært effektive når det gjelder å forebygge rynker.

Andre matvarer som gjør underverker for huden:

Mandler: Er full av omega 3 og proteiner som hjelper huden å reparere seg selv. Bonusen er at mandler også er rik på vitamin E, som forebygger rynker.
Olivenolje: En ny studie som ble gjennomført ved College of Nutrition har påvist at det er en sammenheng mellom olivenolje og rynker. Forskerne kom fram til at folk med høyt inntak av olivenolje hadde færre rynker.
Adzukibønner: Er fulle av sink, som hjelper huden å reparere seg selv. Sink kan også forhindre kviser.
Aprikoser og spinat: Innholder antioksidanter som hjelper mot solskader.
Tomater: Deres magiske ingrediens er lykopen, som er en kraftfull antioksidant. Den reduserer risikoen for å få kreft og beskytter huden mot solskader. Lykopen finnes også i ketchup og tomatsaus.
Brokkoli: Er en effektiv bekjemper av frie radikaler i kroppen, som gjør at huden holder seg ung.
Rød vin: Øker sirkulasjonen til huden, og er full av antioksidanter.
Rosiner og svisker er proppfulle av antioksidanter.

Kilder: Aftonbladet.se, Sunday Mirror og opplysningskontoret for frukt og grønt.