Glad og slank i ferien

Sommerferie! Nå skal vi kose oss, spise god mat og ha det moro, og her finner du råd som gjør at du likevel kan leve sunt.

Når sommeferien endelig kommer har du all grunn til å slå ut håret og unne deg litt utenom det vanlige. Men for mange betyr det at vi også legger på oss noen ekstra kilo i løpet av ferieukene.

Om du vil holde på formene gjennom ferien er det derimot mye du kan gjøre som ikke går utover livsgleden. Les våre ferie-råd her:

1) Grønt er godt
Sommeren er den beste årstiden for å virkelig fråtse i frukt og grønnsaker. Om du tar en ekstra runde i bygatene finner du kanskje også butikker som tilbyr ferskere, billigere og mer spennende grønnsaker enn Rimi eller Rema.

Spis så mye du vil og så ofte du vil av frukt og grønt, det gjør deg sunn og opplagt på mer moro i sommermånedene.

2) Riktig drikke
Alkohol er proppfullt av kalorier som kan bli til fett som legger seg akkurat der du ikke vil ha det. Et enkelt triks er å bruke små eller tynne glass til øl og vin, da drikker du som regel mindre enn om du bruker store glass.

Ekte lett-øl, altså øl med lavere kalori-innhold er også nå kommet på det norske markedet. Om det smaker like godt som de vanlige varene kan dette fort bli et av sommerens beste slanketips.

Rikelig med vann er også viktig i sommervarmen. Om du tar med deg en flaske vann hver gang du går ut blir det lettere å holde seg unna brus eller juice som inneholder mye sukker.

3) Lek og bevegelse
Det meste er tillatt i ferien. Også å ligge helt stille i en hengekøye med en bok om du ønsker det. Men ikke glem alle mulighetene du har til å leke litt utendørs med en badmingtonracket eller frisbe om du liker slikt.

Bevegelse har også stor betydning for humøret og din mentale helse. Vi anbefaler at du beveger deg minst en gang i løpet av dagen, går en tur med en venn eller ar en liten tur på sykkelen. Ti minutter er nok til å få opp pulsen og humøret.

4) Gøy med grill
Samling rundt grillen er en av de mest typiske sommermiddagene her i Norge. Grillspyd med kjøtt og grønnsaker eller grillet fisk er gode middagsalternativ for deg som er opptatt av vekten. Så kan du heller smake på kotelettene, potetsalaten og pølsene når du allerede har spist litt sunt og godt.

5) Lett frokost og lunsj
Når temperaturene stiger reduseres ofte også appettiten. Men det er ingen grunn til å hoppe over måltidene av den grunn.

Salater og smoothies med frukt og is er glimrende som start på dagen eller som en mellomrett. Prøv deg frem med å mikse appelsinjuice og bananer til en morgenjuice, eller hva med jordbær, melk og isbiter i mixmasteren? Luksuriøst, enkelt, billig og godt - det kaller jeg et bra måltid!

 

Mozon.no, 22.06.2004