God service er ingen selvfølge, men det er heller ikke gitt at ung betjening og store butikker automatisk betyr at du ikke får den hjelpen du trenger.  Foto: Colourbox.com
God service er ingen selvfølge, men det er heller ikke gitt at ung betjening og store butikker automatisk betyr at du ikke får den hjelpen du trenger. Foto: Colourbox.comVis mer

Gjør noe unorsk - skryt litt

KOMMENTAR: Stor kjedebutikk med ung, norsk betjening gir mange dårlige vibrasjoner. Men det kan likevel bli svært så bra.

Vi nordmenn er flinke til å klage og dårlige til å rose. Det er derfor jeg skriver denne epistelen. For det er så enkelt å henge seg opp i det som er blitt dårligere eller det som kunne vært bedre. Og vi bærer alle i større eller mindre grad rundt på "Lundteigen"-myten: "Alt var bedre før når vi handlet hos kjøpmannen på hjørnet - lokale butikker må passe på kundene sine og du får kunnskap og service".

Les også: Teipen er ulovlig

Må billige, store kjeder bety unge, kunnskapsløse ansatte og dårlig service? Nei, her er en solskinnshistore. Kanskje jeg hadde litt flaks, men jeg er lei av "alt var bedre før".

Sportskjeden XXL avholdt nylig et supersalg, og åpnet dørene i grålysningen klokken 7:00. Da døren brettes opp, raser folk inn og alt lå til rette for en magesår-opplevelse.

Men betjeningen i hver avdeling var blide og veldig hyggelige, tok seg tiden jeg trengte, hadde klare svar og fikk min lange handleliste unna på en halvtime. Det var masse ansatte til stede og i kassen var de like blide.

Les også: Outlet-krig i Vestby

Einar Ryvarden er utviklingsredaktør i Aller Internett. Vis mer


Jeg ble først virkelig overrasket da jeg kom tilbake klokken 18:00, for da var de samme ansatte fortsatt på jobb - og de var like hyggelige og presise. Slalompakken og sykkelen jeg fikk beskjed om å hente mot slutten av dagen var ferdig, og de ansatte husket å spørre meg om vekten til gutten som skulle ha skiene og stilte dem inn riktig. Da var det veldig hyggelig å dele ut skryt til dem jeg møtte.

Etter 12 timers arbeidsdag er ikke et smil og høy gjennomføringsevne en selvfølge. (Og nei - ingen av de ansatte var smileflinke svensker)

Les også: Er dette Norges beste utsalg?

Jeg synes svært mange butikkansatte fortjener en honnør - lønnen er ikke på topp og butikkene er ofte veldig tynt bemannet. Og ja, det er nok av eksempeler på dårlig service, men når du neste gang får god service, når noen gjør en ekstra lagersjekk, gir god hjelp og effektiviserer handleturen, så synes jeg du skal legge til side den norske sjenansen og gjøre noe nytt: Si tusen takk for veldig god hjelp.

Det hjelper. Jeg har prøvd, og det er åpenbart så få som takker og skryter at når du kommer neste gang, blir du husket - selv i store butikker. Og da får du enda bedre service.