Skal du returnere en vare du har kjøpt på nettet, må du søke Tollvesenet om å få refundert toll og merverdiavgift. Foto: Colourbox.com
Skal du returnere en vare du har kjøpt på nettet, må du søke Tollvesenet om å få refundert toll og merverdiavgift. Foto: Colourbox.comVis mer

Gjør netthandel vanskelig

- Tollreglene er helt opplagt en hindring, sier lederen i Forbruker Europa.

Skal du handle på nettet fra utlandet, vet du sikkert at du må belage deg på å måtte betale både toll og merverdiavgift, men hva skjer hvis du vil returnere varen?

Problemstillingen er svært relevant i forhold til for eksempel kleskjøp fra utlandet. Mange utenlandske nettbutikker driver profesjonelt og legger til rette for at du skal kunne returnere klær som ikke passer, eller som ikke faller i smak når du ser hvordan varen egentlig ser ut. Du fyller ut et returskjema, sender varen tilbake, og få dager senere har du pengene tilbake på konto. Men ikke alt.

Hva synes du?

Bør det bli enklere å handle varer fra resten av verden? (Avsluttet)
Ja, reglene gjør det altfor dyrt.(66%)
Ja, reglene gjør det altfor tungvint.(31%)
Nei, reglene er til for å beskytte norske bedrifter.(3%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

For du betalte også en god del toll og merverdiavgift for varene. I tillegg har du ganske sikkert betalt et ekspedisjonsgebyr til de som brakte deg varen, enten det var Posten, UPS eller andre fraktselskaper.

Hvordan få igjen tollen og merverdiavgiften?

Har du mottatt en vare du ikke ønsker å beholde, kan du returnere varene og søke Tollvesenet om refusjon for det du har betalt i toll, særavgift og merverdiavgift. Betingelsen er at varene blir utekspedert via Tollvesenet.

- Man må kunne dokumentere eller legge frem de papirene som er nødvendig. Det kan ta noen uker, det vil variere, opplyser Tollvesenet.

Uansett krever Tollvesenet at du har den originale innførselsdeklarasjonen, og så trenger du også en utførselsdeklarasjon fra Tollvesenet. Varer som blir fortollet via Posten, må altså via Tollvesenet hvis du vil ha igjen pengene.

Les også: Pakken kom aldri frem, men momsen måtte han betale

- Det er litt komplisert

Store deler av det vi handler på nettet i Norge, blir bragt til oss via Posten eller Bring. Når varene kommer inn, gjør Posten tollbehandlingen for oss, men ved retur av varer blir saken litt mer komplisert.

- Det kommer an på verdien av sendingen. Det er vel mest aktuelt å kreve momsen tilbake når det er snakk om litt høyere verdier, sier Are Kaldestad, avdelingsdirektør i Bring Logistics. Han jobber daglig med tolltjenester.

- Når du handler varer for over 1.000 kroner, får du en ordinær tolldeklarasjon sammen med fakturaen fra avsenderfirmaet. Den tolldeklarasjonen må brukes når du returnerer noe, forklarer Kaldestad.

Når du skal returnere varen, må du sende den som en registrert sending (pakke/rekommandert brev) og sende med en proformafaktura der det dtydelig fremgår returårsak, varebeskrivelse og verdi.

- De butikkene som er dyktige, vil legge ved et standard returskjema, men Norge sliter nok litt med forståelsen hos de utenlandske nettbutikkene. I kommunikasjon med utenlandske nettbutikker får vi ofte høre at de ikke kan tilrettelegge alle sine rutiner for lille Norge, sier Kaldestad.

Søknad om refusjon sender du, sammen med bilagene du får fra Posten, videre til ditt lokale tolldistrikt for å få refundert pengene.

- Jeg ser at dette kan være komplisert for en vanlig forbruker, noe kundehenvendelsene våre viser. Vi ønsker forenklinger velkommen, men i denne saken må forbrukerne forholde seg til tollvesenet sine regler, understreker Kaldestad.

- Helt opplagt en hindring

Forbruker Europa er en organisasjon som skal hjelpe deg med informasjon ved kjøp av varer og tjenester på tvers av landegrensene i Europa. Leder Elisabeth van Riessen vil ikke mene så mye om tollregelverket, men sier at de prøver å advare forbrukere mot at varene kan bli mye dyrere enn det de først har blitt forespeilet.

- Vi skulle gjerne sett at deg gikk smidigere. Svenskene har for eksempel en barriere mindre når de skal handle fra utlandet.

Van Riessen er enig i at det å returnere en vare heller ikke er helt ukomplisert.

- Vi er jo til for å gjøre det enklest mulig for forbrukerne, og dette er helt opplagt en hindring.

Forbruker Europa kan også bistå deg dersom du vil klage eller trenger bistand etter et kjøp fra utlandet.

De beste norske nettbutikkene

Hva må du betale?

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie
Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil 200 kroner er toll- og avgiftsfrie med visse unntak. Frakt for varen kan komme i tillegg. Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner, og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVDen. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

Bøker, uansett verdi, kan importeres toll- og avgiftsfritt av privatpersoner så lenge de er til eget bruk.

Hvor mye toll og moms må jeg betale for utenlandske varer? Prøv vår importkalkulator!

Varer fra 200 kroner må fortolles
Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikringskostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner, og det koster 40 kroner i porto, må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CDer.

I tillegg kan det komme et fortollingsgebyr. Dette er et gebyr som spedisjonsfirmaet du benytter tar, hvis de skal fortolle varen for deg. Gebyret kan variere avhengig av firma.

De alle fleste varer, for eksempel elektriske og elektroniske artikler, CD- og DVD-plater er tollfrie. Klær er derimot tollbelagte.

Varer mellom 200 og 1000 kroner
Handler du en vare som koster mellom 200 og 1000 kroner, har du flere fortollingsmuligheter:

1) Fortolle varen selv:

    På internett kan du fortolle varen selv. I fortollingsløsningen kan du fortolle varer med verdi mellom 200 og 1000 kroner og der det ikke kreves særavgift eller spesiell tillatelse for å importere.
    Du kan møte opp hos Tollvesenet der du bor og få hjelp av en tolltjenestemann.
    Du kan ikke fortolle varene før du har fått beskjed om at varene er ankommet og du har fått tilsendt et ankomst- gods-, eller referansenummer.
2) Be et firma om å fortolle varen for deg:

    Firmaet som transporterer og/eller mottar varen i Norge, vil ofte også kunne fortolle varen for deg. Du har rett til å velge hvilket firma du vil benytte til forsendelse av varen, og du skal kunne velge om du vil at firmaet skal fortolle varen for deg eller ikke.
    Merk at de fleste firma vil belaste deg med et gebyr (ekspedisjons- eller fortollingsgebyr) for å trasnportere og fortolle varen for deg. Størrelsen på gebyret varierer fra firma til firma.
3) Forenklet tollbehandling hos Posten:

    Alle vareforsendelser med vareverdi på over kr 200,- må fortolles ved import. Det vil si at det alltid må betales merverdiavgift, mens de fleste varegrupper er tollfrie. For at fortollingen skal være så enkel og rimelig som mulig, har Posten laget en forenklet tollbehandlingsløsning for sendinger med verdi kr 200,- og 1000,- til privatpersoner. Denne løsningen er godkjent av Tollvesenet og kan benyttes for de fleste varer.

    Prisen for forenklet tollbehandling hos Posten er kr 99. Ønsker du å fortolle varen selv, koster dette også 99 kroner. Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre som ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet.

Varer over kr 1000,-
Koster varen over 1000 kroner, må den fortolles enten hos firmaet som transporterer og/eller mottar varen i Norge (speditøren), eller ved at du møter opp hos Tollvesenet. Varer over 1000 kroner kan ikke fortolles på toll.no.

NB! Du kan ikke ta i bruk en vare du har mottatt før den er fortollet og du har betalt toll og avgifter for varen.

Reparasjon av varer

Hvis varen du har kjøpt på Internett skal sendes tilbake for reparasjon, må den også ekspederes ut via Tollvesenet. Dersom det er en garantireparasjon (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved innførsel av varen igjen.
Dersom det er en reparasjon du må betale for, må du betale avgifter for selve reparasjonskostnadene og for frakten (frem og tilbake).

Her er det viktig å ta vare på den originale tolldeklarasjonen. Du må også be firmaet opplyse tydelig at varen er reparert når den sendes på nytt. Oftest vil Posten eller speditøren ta kontakt med deg for å få bekreftet at det har vært en reparasjon og for å se den originale tolldeklarasjonen.

Lurer du på om det er toll på varen du skal bestille, kan du kontakte Tollvesenets infosenter på tlf.: 0 30 12

Hva står euroen i akkurat nå? Finn ut med vår valutakalkulator!