Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Gjør hjernen til en supermaskin

Tett i toppen? Slik får du fart på hjerneaktiviteten!

Trening er ikke viktig bare for kroppen. Skal du leve et langt og lykkelig liv med de mentale evnene i behold, må du også trimme hjernen. Det er to grunnprinsipper for å holde hjernen i form: variasjon og nysgjerrighet.

Når noe blir en vane, er det på tide å gjøre en forandring. Hvis du kan løse kryssord i søvne, bør du kanskje finne noe mer utfordrende for å gi hjernen din den beste treningsøkta. Nysgjerrighet om verden rundt deg og hvordan den fungerer sørger for at hjernen din arbeider raskt og effektivt.

Visste du at smerter svekker hukommelsen? Les mer her:

Slik sørger du for at hjernen holder koken, ifølge nettstedet Self Improvement:

Les ei bok: Velg ei bok om et helt nytt tema og bli en ekspert i noe nytt hver uke! Hvis du vanligvis leser historiebøker, prøv en samtidsroman. Les en roman hvor handlingen foregår i Egypt, les noe av en utenlandsk forfatter eller lær om økonomi. Mange bøker kombinerer underholdning med opplæring på en ypperlig måte.

Ikke bare vil hjernen din få ei treningsøkt i forhold til å måtte forestille seg forskjellige tidsepoker, kulturer og mennesker; du vil også ha interessante historier å fortelle om det du leser.

Les også: Shakespeare gjør deg klok:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Spill et spill: Spill er en fantastisk måte å erte og utfordre hjernen din på. Sudoku, kryssord og elektroniske spill kan forbedre hjernens tempo og minne. Disse spillene er avhengig av blant annet logikk, ordferdigheter og matematikk. Den største effekten får du hvis du gir deg selv en daglig runde på rundt 15 minutter i stedet for å sette deg ned timevis en gang i blant.

Bruk motsatt hånd: Gjør ting med den ikke-dominante hånda di en hel dag. Hvis du er venstrehendt, åpne dørene med høyrehånda. Hvis du er høyrehendt, prøv å låse opp døra med venstrehånda. Hvis du glemmer å bytte hånd, kan det hjelpe å ha klokka på motsatt hånd, som en påminnelse.

Les også: Bedre hukommelse enn du tror:

4. Lær deg telefonnumre:Etter at vi fikk mobiltelefon, er det ikke behov for å pugge kjærestens eller kompisens telefonnummer lenger. Men det er en super øvelse for hukommelsen! Prøv og lær ett nytt nummer hver dag. Kanskje kommer det godt med dersom du skulle miste telefonen og ikke har noen backup.

5. Mat for hjernen. Hjernen din er avhengig av at du spiser sunt fett. Fokuser på fiskeoljer fra laks, nøtter som valnøtter, frø som linfrø og olivenolje. Spis mer av denne maten og mindre av det mettede fettet. Kutt ut transfett helt.

Her er flere hjerneoppkvikkende matvarer:

6. Bryt rutinen: Vi elsker rutinene våre. Vi har hobbyer som vi kunne drive med i flere timer. Men jo mer vant vi blir til å gjøre noe, jo mindre må hjernen jobbe. Hvis du virkelig vil hjelpe hjernen din å holde seg ung, bør du utfordre den. Gå en annen vei til butikken, bruk motsatt hånd til å åpne døra med og spis desserten før middagen. Alt dette vil tvinge hjernen din til å våkne opp fra rutinene og bli oppmerksom igjen.

7. Gå en ny vei: Kjør eller gå en annen vei enn du pleier, enten det er til jobb, butikken eller på stam-cafeen. Denne lille forandringen i rutiner hjelper hjernen til å øve seg på minner og retninger. Prøv forskjellige sidegater og gjør handlerunden i en annen rekkefølge enn du bruker.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


8. Bli flink i noe nytt: Når du skal lære deg en ny ting, som å strikke, trenes forskjellige områder av hjernen. Hukommelsen settes i sving, du lærer nye bevegelser og du forbinder ting på en annen måte. Når du leser Shakespeare, lærer deg å lage mat eller å bygge et modellfly, utfordrer du hjernen din og gir den noe å tenke på.

Utdanning gir bedre hukommelse. Les mer her:

9. Lag lister: Lister er fantastiske ting. Det å lage lister, hjelper oss å sette én ting i sammenheng med en annen. Lag en liste over alle stedene du har reist, den beste maten du har spist eller gaver du har fått. Lager du en liste hver dag, trimmer du hjernen og lager nye sammenhenger. Men ikke bli for avhengig av dem. Lag handleliste, men prøv å handle uten den. Like før du skal betale, kan du ta fram lista for å sjekke at du har fått med deg alt.

10. Ta et kurs: Har du alltid hatt lyst til å lære et nytt språk eller å male akvareller? Finn et kurs og meld deg på! Ikke bare lærer du noe nytt, men du blir også kjent med nye mennesker som kan overraske deg med nye måter å se ting på eller utfordre deg med uvante holdninger som hjernen blir nødt til å ta stilling til.

Her får du flere gode tips: