PUST: Riktig pusteteknikk er gunstig for helsa. Hvordan puster du? Foto: colourbox.com
PUST: Riktig pusteteknikk er gunstig for helsa. Hvordan puster du? Foto: colourbox.comVis mer

Gjør du dette riktig?

Du gjør det hele 18 ganger i minuttet.

Det er noe vi alle gjør, men som veldig mange av gjør feil, ifølge The Telegraph.

Du gjør det så ofte som 18 ganger i minuttet, 1080 ganger i timen og 25 920 ganger om dagen – og du tenker ikke over det en gang.

Nemlig å puste.

Muffinmagen kveler lungene

- Kan forebygge sykdom

En ny bok, Breath in Action, ser nærmere på hvordan økt bevissthet rundt egen pust kan ha positiv effekt på helse, selvtillitt og stressnivå.

Hvor stressa er du? Ta testen her

Ifølge forfatter og medredaktør av boken, Jane Boston, stemmepedagog ved Royal Academy of Dramatic Art i London, kan mer oppmerksomhet rundt pusting forebygge en rekke helsetilstander – som for eksempel astma og høyt blodtrykk.

Stem her!

Puster du riktig? (Avsluttet)
Nei, jeg er nok en "overflatepuster" og puster med skuldre og bryst(48%) 224
Ja, jeg har riktig pusteteknikk og puster med magen(33%) 153
Usikker(19%) 90
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Er du en overflatepuster?

- Vi har en tendens til å «nippe» til oss oksygen. Og når vi er engstelige, holder vi pusten. Begge deler kan gi ringvirkninger i resten av systemet. En uvane utløser en annen, sier Boston til The Telegraph.

- Pust med magen

Boston mener riktig pust gir både fysiske og psykiske helsefordeler.

- Det klarner sinnet, i tillegg gir det bedre fordøyelse, balanse og holdning.

Frisk og rask fra A til Å

Noe av det viktigste er å lære seg å puste med magen, ifølge Boston.

Hovedsakelig fordi det mest oksygenrike blodet finnes i nederste del av lungene. Det å puste med brystet og skuldrene kan dessuten forverre andre eventuelle problemer med lungene.

Slik puster du riktig

  • Se for deg pusten
Finn noe å sammenligne pusten i magen din med – som for eksempel ild, lys eller vann. Ved å visualisere hvordan pusten kommer fra nedre del av lungene, kan du lettere lære deg å puste med magen.

  • Slapp av
Stå oppreist med føttene i hoftebreddes avstand. Kjenn at du slapper av i nakke, skuldre, ankler, hofte og knær. Se deretter for deg en tråd som går gjennom ryggraden og opp i taket gjennom hodet, slik at du føler deg løs og ledig, men samtidig høy.

  • Kjenn pusten i magen
Plasser begge hender, den ene over den andre, på magen – slik at du dekker til navlen. Trekk pusten og kjenn at magen vider seg ut. Pust ut mens du rolig og forsiktig presser på magen med hendene. Mange av oss har en tendens til å puste «omvendt» – ved å trekke inn magen når vi puster inn. Denne øvelsen hjelper deg med å finne riktig pusteteknikk.

Er du en overflatepuster?

  • Pust stort
Kjenn at du blir større når du puster. Plasser hendene på de nederste ribbeina, rett over hoftene. Du bør kjenne at du vider deg ut her også når du trekker pusten.

  • Prøv «kroppspusting»
Pust ut så mye du klarer, slik at du «tømmer» lungene for luft. Hold munnen åpen, og la kroppen fylles opp på ny. Du vil nemlig alltid hente inn den samme mengden luft som du puster ut, og du vil kjenne at kroppen puster av seg selv.