<b>GJETTER: </b>DHL og andre i samme bransje må sørge for at pakker fra utlandet spesifiserer fraktverdien. Gjør ikke pakken det, skriver de selv på en pris de tror passer. Og du får regninga om summen blir høyere enn 350 kroner. Foto: DHL
GJETTER: DHL og andre i samme bransje må sørge for at pakker fra utlandet spesifiserer fraktverdien. Gjør ikke pakken det, skriver de selv på en pris de tror passer. Og du får regninga om summen blir høyere enn 350 kroner. Foto: DHLVis mer

Gjetter fraktprisen så pakker havner over 350-kronersgrensa

Nordmenn får krav om moms og gebyrer de aldri skulle trengt å betale.

- En økning av momsgrensa fra 200 til 350 kroner inkludert frakt var veldig bra for meg rent teoretisk. Men rent praktisk har jeg støtt på et problem jeg tror kommer til å skje oftere framover, forteller Dinside-leseren Erik Brænden.

Nylig kjøpte han en sekk fra Dunlop.com for 230 kroner pluss 100 kroner i frakt. Altså like under den nye grensa for å slippe moms og avgifter, på 350 kroner inkludert frakt.

Men plutselig fikk han en regning fra DHL, som fraktet og fortollet varen hans. De ville ha 106 kroner i moms og 165 kroner i gebyrer, totalt 271 kroner.

Etter å ha kontaktet DHL fikk han grunnen: Nettbutikken hadde ikke spesifisert fraktkostnader på pakka, slik tollvesenet krever. DHL la derfor på en estimert frakt på rundt 200 kroner. Altså langt høyere enn den reelle fraktprisen, og så høy at pakka havna over 350-kronersgrensa.

LES OGSÅ: Derfor mener Dinside at den nye momsgrensa er dårligere enn den gamle

UHELDIG: Monica Bargel handlet klær som skulle havne trygt under 350-kronersgrensa. Det var helt til DHL tippet en frakt som var langt dyrere enn den reelle. Foto: PRIVAT Vis mer


Ny grense, nytt problem

Dinside har også blitt kontaktet av leser Monica Bargel, som har opplevd nøyaktig det samme med DHL. Her ble fraktverdien anslått til hele 400 kroner, når den egentlig var 54 kroner. Og kleskjøpet på 289 kroner ble plutselig 379 kroner dyrere.

- Dette er et stort problem med den nye momsgrensa. Og jeg tviler på at jeg er den eneste som har blitt ramma av dette, sier hun til Dinside.

Tollvesenet forteller at våre eksempler er langt fra unike. Både myndighetene og fraktselskapene får mange henvendelser om dagen.

- Dette er en kjent problemstilling, som dukket opp når frakt og forsikring ble inkludert i momsgrensa, forteller underdirektør Liv Rundberget i Toll- og avgiftsdirektoratet til Dinside.

LES OGSÅ: Kjøpte vare for 348 kroner, måtte betale 983 kroner ekstra – tollsjokk fra Tollpost

Skal stanse juks

200-kronersgrensa, som gjaldt fram til nyttår, tok bare utgangspunkt i vareverdien. Frakta kunne være så dyr den bare ville så lenge varen kosta under grensa, og problemet vi omtaler eksisterte derfor ikke.


Nå er det verdien av vare pluss frakt som må ligge under 350 kroner for at kjøpet skal bli moms- og avgiftsfritt. Tollvesenet er derfor avhengig av at begge priser oppgis på pakkene, og når så ikke skjer, legger selskaper som DHL til en fraktpris fra systemer de selv har laget.

Tollvesenets krav om spesifisert fraktverdi skal blant annet bekjempe juks.

- Det kan hende avsendere i for eksempel Kina unnlater å oppgi frakt så varene skal bli avgiftsfrie. De tilpasser seg reglene våre, mener Rundberget.

LES OGSÅ: Hvor mye kan jeg handle fra utlandet med den nye 350-kronersgrensa?

Ingen felles løsning

Problemet er såpass stort at Tollvesenet nå jobber med å finne en løsning.

I dag er det opp til hvert enkelt transportselskap hvordan de løser floken, og hva de legger til som estimert frakt. Men snart skal de forhåpentligvis få en felles veileder fra Tollvesenet, som alle kan forholde seg til.

- En annen løsning kunne vært å gå tilbake til den gamle ordningen, hvor frakt ikke ble inkludert i momsgrensa?

- Vi er et verktøy for å gjennomføre reglene, så er det opp til politikerne om de vil gå tilbake på dette, svarer Rundberget.

LES OGSÅ: Tollvesenet tror ikke på mer netthandel med ny 350-kronersgrense


Spør ikke kundene

Dinsides tipsere fikk regningene for moms og avgifter som en overraskelse, selv om de enkelt kunne vist hva de faktisk hadde betalt i frakt. Men de ble aldri kontaktet.

DHL bekrefter overfor Dinside at de legger på estimerte fraktpriser uten å kontakte hverken mottaker eller avsender. DHL sier de ikke har tid, da de daglig mottar flere tusen pakker til Norge, og daglig mottar pakker uten spesifisert fraktpris.

- Problemstillingen har oppstått med den nye momsgrensa, forteller kommunikasjonssjef Therese Wilhelmsen Sund i DHL til Dinside.

LES OGSÅ: Politikerne om den nye tollgrensa – «jeg handler ikke på nett»

Enklere eller vanskeligere?

Da Dinside i fjor undersøkte hvorfor den nye momsgrensa inkluderte frakt, svarte FrP sin finanspolitiske talsmann Gjermund Hagesæter at dette skulle gjøre jobben enklere for Tollvesenet.

- Men det virker som det motsatte er tilfellet?

- Det er en uttalelse fra politikerne som har vedtatt reglene. Det får stå på deres regning, svarer Rundberget i Tollvesenet.

Har du opplevd dette eller andre problemer med den nye momsgrensa? Hør fra deg under, eller send en e-post til journalisten!