<b>ABONNEMENT:</b> Alle kunder hos Xito får Friends-abonnementet, selv om de velger et annet når de blir kunder. Nå må de endre praksis. Foto: ILLUSTRASJON
ABONNEMENT: Alle kunder hos Xito får Friends-abonnementet, selv om de velger et annet når de blir kunder. Nå må de endre praksis. Foto: ILLUSTRASJONVis mer

Gir kundene mobilabonnement de ikke har bestilt

Nå krever Forbrukerombudet at mobilselskapet Xito rydder opp.

Når man bestiller noe på nett, det være seg et fysisk produkt eller et mobilabonnement, ønsker man naturlig nok å få den varen man faktisk har bestilt.

Men hos mobilselskapet Xito får alle kundene ett og samme mobilabonnement, uansett hvilket de har valgt.

Informasjon om dette kommer ikke godt nok frem på Xitos nettsider, mener Forbrukerombudet. Nå ber de mobilselskapet om å rydde opp.

LES OGSÅ: Disse Chess-kundene får ikke beholde abonnementet sitt

Bestiller noe, får noe annet

Uansett hvilket av de fire mobilabonnementene kundene velger på Xitos nettsider, er det abonnementet Friends kundene ender opp med.

Det får de ikke beskjed om før i i bestillingsbekreftelsen kundene får på e-post, og i velkomstbrevet vedlagt det nye SIM-kortet. Her står det at man selv må endre abonnement fra Xito Friends, et abonnement hvor man betaler etter forbruk, til et av de tre andre abonnementene, som er pakkeabonnementer.

Nestleder Bente Øverli. Foto: FORBRUKEROMBUDET Vis mer


Dette er villedende av mobilselskapet, slår Forbrukerombudet fast, og ber Xito endre markedsføringen, eller åpne for direkte bestilling av hvert produkt.

- Reklamen fremstår i dag som villedende, og vil dermed være ulovlig. Kunden kan få et annet produkt enn de ønsker, og mange finner ikke ut av dette før regninga havner i postkassa, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet i en pressemelding.

At kundene må gå inn og avbestille et abonnement de aldri har ønsket å kjøpe, mener dessuten Forbrukerombudet er helt bakvendt.

LES OGSÅ: Sjekk hvor mye mobilbruken din koster deg

Innrømmer og endrer praksis

Markedsdirektør Henrik Mühlbradt i Xito bekrefter at kundene blir satt opp med selskapets basisabonnement Friends når de registrerer seg som kunder, før de kan endre abonnement selv via nettsidene.

Mühlbradt sier til Dinside at de aller fleste av kundene får med seg denne informasjonen, men at det ikke er godt nok at ikke alle får med seg hvordan bestillingsprosessen fungerer.

- Vi kommer derfor til å ta innspillene til Forbrukerombudet til etterretning, og endre på vår bestillingsprosess så fort som mulig, slik at ingen opplever å få feil abonnement, sier Mühlbradt.

Han sier videre at det er uheldig at noen av kundene ikke har fått abonnementene de mener å ha bestilt. Der dette har skjedd, skal Xito ha satt opp kunden på riktig abonnement.

- Vi har og gitt kompensasjon dersom kunden har tapt å å ha Friends i stedet for et av våre andre abonnementer, hevder han.

LES OGSÅ: Også når du velger strømabonnement bør du sjekke at du velger riktig abonnement