Gikk opp 13 kilo etter én måned på McDonald's

Filmen om Morgan Spurlock som ble 13 kilo tyngre etter å ha spist på McDonald's i en måned er blitt en kjempesuksess i USA.

Se traileren her.

Leger advarte Spurlock mot prosjektet, som gikk ut på å kun spise mat fra menyen til verdens største hamburgerkjede i 30 dager. Frokost, lunsj og middag.

Resultatet av det eksperimentet er dokumentarfilmen "Super Size Me”, som nå går for fulle hus i USA.

Filmen undersøker om det er en sammenheng mellom hurtigmat-industrien og fedme-epidemien i USA. 37 prosent av alle amerikanske barn og unge veier for mye, mens hele to av tre voksne er overvektige.

I filmen ga Spurlock ga seg selv disse reglene:

1) Han skulle bare spise mat som var tilgjengelig over disk på McDonald's.
2) Han skulle spise de største menyene dersom han fikk dem tilbudt.
3) Han skulle prøve alt på menyen minst én gang.

Resultatet ble at han la på seg 13 kilo, kolesterol-nivået gikk i taket, leveren lignet en alkoholikers fettlever (stadiet før skrumplever), hodepine, depresjon og sviktende sexlyst.

- Kroppen min falt rett og slett sammen, sier Spurlock, som brukte to måneder på å få kroppen tilbake i normal stand.

- Vi hadde aldri trodd at kroppen hans skulle forfalle så fort, sier Dr. Daryl Isaacs som overvåket Spurlock sammen med en magespesialist og en hjertespesialist.

Til McDonald’s store fortvilelse har filmen blitt en kjempesuksess, og noen rapporter tyder på at de nå har har betalt ”uavhengige” helseeksperter for å motsi Spurlocks budskap i filmen.

Spurlock forteller til Reuters at han fikk idéen til filmen på Thanksgiving i 2002, da han satt hos moren sin og så på TV.

Det var et innslag om to jenter som saksøkte McDonald’s for å ha gjort dem tjukke og syke. Til å begyne med syntes Suprlock det var et grunnløst søksmål, som alle andre.

- Men så fikk jeg å høre mer om hurtigmat-industrien og hvordan de sikter seg inn mot barn fra de er veldig unge - samtidig som de er veldig tilbakeholdne med å fortelle hva maten inneholder - og etter hvert mente at det var et mulig argument der.

- Jeg tenkte at dersom McDonald's-mat virkelig er godt for meg, som talsmennene hevder, bør jeg kunne spise det hver dag og ha det helt fint - ikke sant?

Det kunne han altså ikke.

Ingen kunne forutsett hvor riktig denne filmen skulle treffe. Ifølge nyhetsbyrået AP kostet ”Super Size Me” bare 65.000 dollar å produsere (430.000 kroner), og til nå har den spilt inn 6,2 millioner dollar (41,2 millioner kroner) - selv om den bare er vist på 200 kinoer. Filmen lå også tre uker på topp ti-listene i USA.

Se traileren her.

 

Mozon.no, 09.06.2004