<strong>TRØBBEL:</strong> Nina Landgraff bestilte den "gratis" godteposen, og fikk svi. Foto: Privat
TRØBBEL: Nina Landgraff bestilte den "gratis" godteposen, og fikk svi. Foto: PrivatVis mer

Gikk i godtepose-fella

Nina Landgraff måtte sende 30 eposter over fire måneder for å få tilbake pengene sine.

DinSide fortalte denne uken hvordan nordmenn lures til det heller tvilsomme slankeopplegget Komiform123.com, gjennom blant annet "gratis godteposer" fra Goodiebag.no.

OPPDATERING: Goodiebag.no er ikke lenger eid av slankeselskapet, men tidligere Top Model-deltaker Charlotte-Louise Isachsen. Hun har ingen tilknytning til de tidligere eierne, og den videre driften av siden har derfor ingenting med denne saken å gjøre.

En av dem som har latt seg lokke, er Nina Landgraff fra Tinn i Telemark. I november i fjor mottok hun en sms. Hun måtte være rask, fortalte sms-en, om hun ville sikre seg en gratis "goodiebag". Meldingen understreket at det hele var nettopp gratis.

Landgraff sjekket Goodiebag.no, som sms-en henviste til, uten å finne noen grunn til bekymring. Dermed bestilte hun godteposen, og moroa var i gang.

- Jeg skjønte raskt at ting ikke var helt på stell, forteller Landgraff til DinSide.

Har du fått tilbud om å få betalt husleien din på Facebook? Pass på, det kan bli et spam-mareritt!

Første overraskelse

Hun fikk beskjed om at Goodiebag.no skulle kontakte henne angående leveringsadresse. Dette skjedde ikke, så Landgraff tok kontakt selv.

Det viste seg da at godteposene var første del av et abonnement i forbindelse med en ny nettbutikk som skulle lanseres, noe hun ikke hadde fått beskjed om tidligere. For 179 kroner i måneden skulle Landgraff få tilgang til diverse varer til "sterkt rabatterte priser". (Goodiebag.no-konseptet ble da altså brukt av noen andre enn Komiform123.no, og deres treningsopplegg.)

- Greit nok, tenkte Landgraff.

- Jeg får bare si opp abonnementet etter jeg har mottatt godteposen.

Andre overraskelse

Videre viste det seg at godteposen slett ikke var gratis, men kostet 89 kroner i frakt. Igjen tenkte Landgraff "greit". Posens verdi skulle etter sigende ligge på over 500 kroner, så det syntes fortsatt som et godt tilbud.

IKKE IMPONERT: Etter mye om og men fikk Nina Landgraff tilsendt denne pakken. Verdien skal ligge på langt under 500 kroner. Foto: Nina Landgraff Vis mer


- Men det var ingenting som stemte, og ting virket rart, forteller Landgraff.

Nettbutikkens åpningsdato ble stadig utsatt, og godteposen lot vente på seg, til tross for at hun hadde betalt frakt. En sum som viste seg å bli lagt rett på telefonregningen hennes, uten at hun visste om det. Etter en rekke eposter frem og tilbake mottar hun omsider posen, som hun ikke blir videre imponert over.

- Jeg har sett varene på Ebay, og de koster absolutt ikke 500 kroner tilsammen, smiler Landgraff.

Nok var nok

Tilsammen ble det sendt omlag 30 eposter frem og tilbake mellom Goodiebag.no og Landgraff, over en periode på neste fire måneder. I epostene, som hun viser frem på bloggen sin, har bakmennene alltid en hyggelig tone, mens Landgraff blir stadig mer irritert. Hun skrev også innlegg på virksomhetens Facebook-side, som ble slettet.

Ny minibank-svindel avslørt, se hvordan de gjør det!

- Det tok ekstremt lang tid, men jeg fikk pengene mine tilbake til slutt. Det er bare å være hissig nok, forteller Landgraff, som omtaler det hele som en "prinsippsak".

- Hvorfor tror du at du lot du deg lure?

- Det var jo gratis, det var det som var greia. Gratis ting er jo morsomt, mener Landgraff.

- Var det verdt alt arbeidet for å få pengene tilbake?

- Ja. Jeg har vunnet en prinsippsak, og hjulpet andre som lurer på hva dette er for noe. Nå er jeg nok litt mer forsiktig fremover.

Nettbutikken som Goodiebag.no reklamerte for kom aldri på plass, og nå brukes altså et lignende konsept for å lokke nordmenn inn på et kostholdsprogram. Dette overrasker ikke Forbrukerrådet.

- Det er dessverre dette som ofte skjer, forteller kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos.

- Slike selskaper opphører å eksistere, og nye kommer til som gjør akkurat det samme.

De som står bak Goodiebag.no har fortsatt ikke svart på DinSides henvendelser.

Her er telefonnummeret du må passe deg for