SPARER IKKE PÅ KRUTTET: Amerikanere er ikke kjente for subtile og forsiktige reklamer. Her er en Carl's Jr.-reklame vi kanksje ikke får se i Norge med det første.  Foto: Skjermdump fra Youtube
SPARER IKKE PÅ KRUTTET: Amerikanere er ikke kjente for subtile og forsiktige reklamer. Her er en Carl's Jr.-reklame vi kanksje ikke får se i Norge med det første. Foto: Skjermdump fra YoutubeVis mer

Gigantisk burgerkjede til Norge

Amerikanske Carl's Jr. håper du ikke er på slankekur.

Vi har allerede McDonald's, Burger King, Subway, TGI Friday's og Pizza Hut.

Nå får de konkurranse fra enda en amerikaner på norsk jord: Burger-kjeden Carl's Jr.

Har troen på Norge

- Vi har studert regionen nøye og mener at merkevaren Carl's Jr. umiddelbart vil appellere til den nordiske kvalitetsbevisste forbrukeren, sier direktør Ned Lyerly i CKE Restaurants, som eier burgerkjeden.

- Med de rette franchise-partnerne vil restaurantkjedene Carl's Jr. også skape tusenvis av arbeidsplasser på det nordiske markedet.

"Er dette virkelig den samme burgeren?" Se hvordan bildene lyver!

Bli burgerkonge

Fast food-kjeden skal også inn i våre naboland Danmark, Finland og Sverige.

Nå søker de etter lokale krefter som kan organisere pommes frites-stekingen.

Dette må på plass før noe som helst annet kan skje. Nøyaktig når og hvor vi får se de første restaurantene her til lands, er umulig å si ennå.

Interesserte må ifølge selskapets nettsider ha opp mot 1,3 millioner dollar å investere, et lokale på minst 75 kvadratmeter, tolv uker til kursing og tegne kontrakt for 20 år.

KJENT: Mange har nok sett denne stjernen om de har vært i USA. Vis mer


Kan bli dyrt

Carl's Jr. er kanskje ikke den mest kjente burgerkjeden for oss nordmenn, men har du vært i Amerika, eller sett mange nok filmer og serier, kjenner du sikkert stjernelogoen deres.

Snart «Le Grand Comptoir», «United Bakeries» og «Starbucks» på Gardermoen

De feirer i år 70 årsdag, og begynte som en pølsevogn i Los Angeles i 1941. Nå har de hele 1.262 restauranter, og er dermed USAs femte største hurtigmat-kjede. Men med bare tretten Carl's Jr.-land totalt, er ikke burgerkjeden den mest internasjonale riktig ennå.

Ifølge dem selv velger de heller å ha høyere priser enn dårligere mat. Det omvendte skal være "en trend som har gjort seg gjeldende i markedet siden finanskrisen startet" ifølge kjeden.

Hvordan denne strategien vil ta seg ut på kvitteringen i et høykostland som Norge, får vi vente å se.

Hva med en burger-tur til USA? Fortsatt lav dollar-kurs gjør ferien billig

Forøvrig er kjeden kjent for sine oppsiktsvekkende reklamer. Kanskje får vi slike barmfagre, syltynne og burgerfråtsende kvinner på norske skjermer snart: