Gidder ikke å bytte bank

NYHET: Bankmarkedet er for kjedelig til at vi orker å sette oss inn i det. Vi har dessuten andre ting å bruke tiden på. Derfor bytter vi ikke bank.


Nei, nordmenns banklojalitet skyldes ikke at vi er uvitende og lite intelligente. Grunnen er snarere at vi har viktigere, hyggeligere og morsommere ting å gjøre.

Dette viser en fersk case-studie fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

- Mange synes banksysler er så kjedelig at de ikke gidder eller orker å holde seg orientert om det, sier SIFO-forsker Lisbet Berg.

Til å sovne av

Folk leser ikke informasjon de får fra banken, og skyr bankstoff i aviser og ukeblader. Å administrere egen økonomi opplever de som søvndyssende. Konsekvensen er avmakt. De holder seg til én bank.

Si din mening:

Vil du bytte til en annen bank? (Avsluttet)
Ja(44%) 255
Kanskje(29%) 167
Nei(27%) 156
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Noen styrer til og med unna bankspørsmål fordi de ikke vil fremstå som økonomiske nerder som surfer på nettet for å finne de mest lønnsomme tilbudene, sier Berg.

Knapp tid spiller dessuten en betydelig rolle. Mange opplyser at de har viktigere ting å bruke tiden på enn rentesrente og transaksjonsgebyrer.

- Mer interessante ting enn banken vinner kampen om tiden. Å være orientert på bankmarkedet er for tidkrevende for mange. Masete og komplisert er også uttrykk som går igjen, sier Berg.

Felles for disse bankkundene er at de opplever at de ikke-økonomiske kostnadene ved bankbytte er for store. Det blir for mye pes for dem. Dette er et av fire forhold som gjør at nordmenn ikke bytter bank, ifølge forskerne.

Er naive

Et annet forhold er at kunder vet de har en lite lommebokvennlig bank, men velger ikke å gjøre noe med det.

- Mange i denne gruppen er mer opptatt av service og det å ha en egen kunderådgiver å snakke med. Enkelte viser en naiv lojalitet til kunderådgiveren. En av de spurte sa til og med at hun ville følge etter hvis rådgiveren begynner i en annen bank, sier Berg.

Andre faktorer enn pris avgjør altså bankvalget for mange. Flere mente også at kronene de sparer ved å bytte bank ikke forsvarer arbeidet med å gjøre det.

Betydelig er også gruppen som har valgt bank en gang for alle, og stoler på at den gir dem de beste tilbudene. Det gjelder mange eldre.


- De har stor tillit til banken, og ser på den som sin venn. Antagelig er grunnen at pengespørsmål griper inn i intimsfæren, sier Lisbet Berg.

Misforstått

Forbrukerrådet ber folk være våkne og huske at det sjelden lønner seg å være trofast mot banken.

- Bankkundene er misforstått lojale. Et paradoks er det at folk løper skoene av seg for å spare en tusenlapp på januarsalg hvert år, mens de ved å bruke den samme tiden på å finne beste banktilbud kan spare 20 ganger det beløpet, sier Lasse Billington, økonomisk rådgiver i Forbrukerrådet.

Konkurransetilsynet mener tinglysningsgebyret på lån bør fjernes for å gjøre det mer forlokkende å bytte bank. Men også der i gården bekrefter de at folks interesse for bankmarkedet er laber.

- Folk flest oppfatter det som tungt og vanskelig. I likhet med strøm og forsikring er bank et lavinteressetema. Likevel bør folk være våkne og sammenlikne bankenes betingelser, sier Hanne Sterten, informasjonsrådgiver i Konkurransetilsynet.

Se hvilken av de åtte typene bankkunde du er

Besøk også DinSides totalbankkalkulator, DinSides boliglånskalkulator og DinSides sparerenteprisliste.