Miniskjørtet, roten til alt ondt.<br />
<br />
<I>Foto: Rune Olafsen</I> Foto: Rune Olafsen
Miniskjørtet, roten til alt ondt.

Foto: Rune Olafsen Foto: Rune OlafsenVis mer

Gi oss tilbake miniskjørtet

KOMMENTAR: Det er snart færre miniskjørt i Norge enn hva det er i Saudi-Arabia. I hvert fall dersom barne- og familieminister Laila Dåvøy får det som hun vil.

Norge har siden 1972 hatt en lovgivning som regulerer kjønnsfremstillingen i markedsføringen; ingen salgskåt markedsfører skal få trekke veksler på noens fysikk. I en fersk pressemelding fra Barne- og familiedepartementet varsler Laila Dåvøy at hun er klar for ytterligere regulering av kjønnsfremstillingen i reklamen.

Kan kvinner lukeparkere?

Lovgivningen har langt på vei vært effektiv. Det er så si intet miniskjørt i sikte, og dukker det opp ett, kan du banne på at de skadelige effektene har blitt målt, veid og funnet for skadelig for dannelsen av barnas sinn, trafikken og kvinners holdning til egen kropp. Da Braathens for en tid siden kjørte en reklamesnutt hvor en smilende flyvert geleidet et fruentimmer gjennom lukeparkeringens feller, ble det bråk i form av klage til Forbrukerombudet. Braathens ble likevel frikjent. For kvinner kan lukeparkere, og når fremstillingen blir så humoristisk som i Braathens-snutten, så er det ingen som er i tvil om at flyselskapet egentlig er 100 prosent sikre på dette faktum.

– Nei, vi ser ikke at dette er en sak myndighetene burde ha brukt tid og ressurser på, uttalte representanter for flyselskapet, og klemte til med at skytsen de fikk til syvende og sist var positiv.

Laila Dåvøy og Barne- og familiedepartementet ønsker å flytte forbudet om diskriminerende reklame fra markedsføringsloven til likestillingsloven. Målet er å effektivisere vernet mot reklame som er kjønnsdiskrimerende. Dette forslaget er en del av et større arbeid for å innlemme FNs kvinnekonvensjon i norsk lovverk. Hvem kan vel være i mot et så gildt forslag?

Men er det slik at vi virkelig skadet av å se et viftende miniskjørt over en ostedisk eller en bil? Eller en grepa kar som svinger en høygaffel? Er vi så sarte at departementene må beskytte oss for det forstemmende synet av en kvinne som vasker gulv eller en kar som blotter brystet for en dæsj etterbarberingsvann?

Blotting i verden

Man trenger ikke reise langt ut i Europa før man oppdager at vakre menn og kvinner blotter alt som vakkert er, og det kun for en liter melk. Og fremdeles har de ikke færre kvinner i styrer og stell enn hva Norge kan varte opp med. For målet med å rense reklamen for enhver referanse til eldre tiders stereotype oppfatninger av kjønnenes respektive potensial og begrensninger, er vel å gi alle så like muligheter til arbeid, utdanning og et godt liv, som mulig?

Men er statlig organisert skjørterenskning i all reklame veien å gå for å nå dette målet? Og trenger vi fulltidsarbeidende departementale apparater for å forskåne oss fra all verdens forskrekkelser, det være seg et sensuelt herreblikk eller en langlemmet gaselle?

Hva blir det neste? Blir det snart forbud mot reklame fra Expert? Vibrerende mobiltelefoner og tannbørster gir jo kvinner visse assosiasjoner, og måtte Gud forby: Assosiasjonene kan krenke kvinnens integritet. For når vi virkelig ønsker la oss krenke, så er vi sterke nok til å smelle i bordet så det høres helt opp til Barne- og familiedepartementet.

[Ugjyldig objekt (debatt)]