Gi deg selv endorfiner

Kjenner du snarveiene til kroppens egen lykkerus? Her er 10 tips for et kjapt endorfin-kick i hverdagen:

Den herlige følelsen som ofte kommer etter en hard treningsøkt, utløses av endorfiner. Disse hormonene som frigjøres naturlig i kroppen, kalles ofte for kroppens eget morfin og gir en følelse av lykke, ekstase og eufori. I tillegg reduserer hormonene smerte.

Trening øker utskillelsen av endorfiner og øker følelsen av lykke og oppstemthet. Men det er heldigvis enklere måter du kan oppleve den samme lykkerusen på. For kroppen produserer endorfiner både når vi ler, ved seksuell aktivitet og når vi har smerter.

Her er 10 tips til et raskt endorfin-kick:

1) Spis en chili
Noen mener man blir avhengig av å spise chili. Mange får et rush av å legge en chilibit på tungen. Tygger du en chili kan endorfiner utløses både sentralt i kroppen og på tungen, ifølge eksperter. Og grunnen til dette er: For å redusere smerte!

Visste du at chili kan hjelpe mot KOLS?

2) Tenk positivt
Når mennesker får placebo, men tror det er et virkningsfullt stoff de tar, har det ofte en effekt. Dette kommer som et direkte resultat av positiv tenkning, som kan frigi endorfiner. Positiv tenkning kan også redusere smerter selv når medisiner ikke er virkningsfulle.

Tenk deg frisk!

3) Tren
Mennesker som jogger mye snakker ofte om en ”runner’s high”. Dette skjer når endrorfiner løslates under treningsøkten. Studier gjort på trening og endorfiner er kontroversielle, der noen blant annet viser at det er den positive følelsen i seg selv, og ikke anstrengelsen, som utløser endorfiner. Uansett, så har trening vist seg å bedre humøret, ifølge Joel Fuhrman, som har skrevet boken ”Eat to Live”. Han anbefaler treningsformer som skigåing, svømming, tennis eller utholdenhetstrening.

4) Ha orgasme
En av de beste måtene å stimulere lykkehormonene på, er gjennom orgasme. For å oppnå denne lykkerusen under en løpetur, må du holde på i hvert fall én time. Sex krever mindre innsats, og dessuten er det vel mer gøy?!

Slik får du orgasme!

5) Bli rørt
Ved å se på pen kunst, en rørende film på kino eller lytte til inspirerende musikk, kan kroppen utløse endorfiner. Og husk at hvis du sørger for nok glede og nytelse i livet ditt, vil du alltid dekke behovet for endorfiner.

6) Få akupunktur
Kroppen kan frigi endorfiner når den blir stukket, og akupunktur-pasienter kan også oppleve en lykkerus.

7) Spis sjokolade
De fleste av oss kjenner til den avhengighetsdannede effekten av sjokolade. Den påvirker hjernen vår på den måten at den frigir endorfiner. Men du trenger heldigvis ikke å kaste i deg 2-3 sjokolader av gangen. En liten bit eller to vil gi akkurat samme reaksjon.

Slik gjør du når søtsuget kaller!

8) Vær redd
Du kjenner helt sikkert noen som liker å være redde. Kjenn etter selv, for det er jo litt deilig å se en skummel film, eller kjenne suget i magen på en berg-o-dal bane, for dette utløser endorfiner. Det er nok av samme årsak at ekstremsport er såpass populært.

9) Sol deg
Forskere har funnet ut at ultrafiolette stråler kan utløse endorfiner. Det kan være grunnen til at enkelte personer blir avhengige av å sole seg, selv om de vet farene knyttet til overdreven soling. Kun få minutter ute i solen, uten beskyttelse, er nok til å skade huden. Men solen har en fantastisk placeboeffekt, for bare ved å vite at det er sol, kan øke produksjonen av endorfiner, og bedre humøret.

Er det trygt å ta solarium?

10) Ha latterkrampe
Enten det er en kjapp vits eller en lang romantisk komedie, vil en skikkelig latterkule utløse endorfiner, som vil styrke immunforsvaret ditt og gjøre deg mer motstandsdyktig mot sykdom.

Le deg sunn!

Kilde: iVillage

 

Mozon.no, 20.11.2006