<b>Potensielt katastrofefelt: </b> Det er seks ganger så stor risiko for at hun får en bilskade som at pappa får det. Foto: Colourbox
Potensielt katastrofefelt: Det er seks ganger så stor risiko for at hun får en bilskade som at pappa får det. Foto: ColourboxVis mer

Gi bilen til pappa

En 18-åring sparer mer på å la foreldrene eie bilen og forsikre den enn hun taper på manglende bonusopptjening.

Det er eieren av en bil som vanligvis forsikrer den. Er eieren 18 år og ikke har opptjent bonus, viser noen av våre priseksempler at prisen kan være fire ganger så høy som når eieren er 53 år og har 75% bonus.

- Dette har sammenheng med at en 18-19 årig gutt har seks ganger høyere skaderisiko enn en person i 40-årene, skriver informasjonsdirektør Jack Frostad i IF i en e-post til DinSide.

La mamma eie bilen

Om en 50-åring oppgir at bilen også skal kjøres av noen under 24 år, stiger forsikringsprisen. Men ikke på langt nær til samme sum som om personen under 24 år skulle forsikret den selv.

I figuren under vises forsikringsprisen i forsikringsselskapet Nemi for en syv år gammel Toyota. Den ene kurven viser hva det vil koste om 18-åringen forsikrer den som sin egen bil. Den andre viser hva det koster om det er en av foreldrene (med 75% bonus) som forsikrer den frem til 18-åringen er 25 år. Deretter forsikrer ungdommen den i eget navn og starter først nå opptjening av bonus.

Pappa og på egenhånd: Den blå kurven viser prisen for å forsikre en eldre bil i eget navn fra 18 år og oppover ved skadefri kjøring. Den røde kurven er foreldrenes kostnad ved å forsikre den samme bilen t.o.m. 24 år. Deretter overtar du selv. Prisene er hentet fra priskalkulatoren til Nemi forsikring. Vis mer


Ikke så greit for Gjensidige

Både IF og Storebrand bekrefter at de ikke har noe i mot en slik konstruksjon. Det er ikke noe brudd på forsikringsvilkårene å oppgi at bilen i tillegg til eieren kjøres av en fører under 24 år, selv om den hovedsakelig brukes av sistnevnte. Men informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige, sier at det er en forutsetning i deres selskap at det er hovedbruker som står som forsikringstaker. - Dersom det er en annen bruker, så skal dette registreres, skriver Rysstad. - Alternativet er at hovedbrukeren står som forsikringstaker og annen eier registreres på bilen.

Selv om dette ikke er mulig å kontrollere, sier Rysstad at forsikringsforholdet baseres på tillit. Men hans var det eneste av de tre selskapene vi spurte som hadde problemer med at foreldre sto som eiere av bilen.

Tar igjen tapt bonus

I de eksemplene vi har sjekket, virker det som det er langt rimeligere å la foreldre eie og forsikre bilen, selv om man går glipp av egen bonus. Bilen vi sjekket kostet rundt 22.000 kroner å forsikre for en 18-åring uten bonus. For en 25-åring uten bonus koster den 11.000 kroner å forsikre. Det går altså langt raskere for 25-åringen å komme ned på en vanlig forsikringspris ved skadefri kjøring enn det gjør for 18-åringen.

Det er alderen i seg selv, ikke bonussatsen, som reflekterer selskapenes største risiko. Det kan derfor være lønnsomt for en ung bilfører å la muttern ta støyten for alderen og tre inn i bonusracet på et senere tidspunkt.

Noen priseksempler

Fører 53 år
75% bonus
Kjøres også av
fører under 24 år *
Fører og eier 18 år,
startbonus 20%
Storebrand4.8485.59229.064
Codan3.8494.514-
Nemi4.0654.71522.386
Sparebank1 forsikring5.8776.77723.576