<b>MÅLRETTET GET-KUNDER: </B>Gjennom å se på IP-adressen til de besøkende, kunne trolig selskapet bak skreddersy undersøkelsen til Get-kunder.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
MÅLRETTET GET-KUNDER: Gjennom å se på IP-adressen til de besøkende, kunne trolig selskapet bak skreddersy undersøkelsen til Get-kunder. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Get-kunder utsatt for falsk spørreundersøkelse

Selskapet bak er en gammel kjenning i Norge.

«Kjære Get Bruker. Gratulerer! Du er dagens heldige besøkende. Du har blitt valgt ut til å delta i vår undersøkelse.»

Slik starter en spørreundersøkelse som skal ha poppet opp på skjermen til mange norske Get-kunder.

«Svar på 4 spørsmål og få en sjanse til å vinne en iPhone 6S eller en Samsung Galaxy S6 Edge!» stod det videre.

- Men denne spørreundersøkelsen kommer absolutt ikke fra oss, forteller direktør Øyvind Husby i Get til Dinside.

Den er altså falsk, og bare nok et eksempel på at selskapers navn og rykte som misbrukes i falske konkurranser og spørreundersøkelser.

IKKE SÆRLIG NYTTIG: Spørsmålene i den falske Get-undersøkelsen bærer preg av å ikke være noe Get faktisk hadde spurt om i en ekte undersøkelse. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Målretter Get-kunder

Get mener undersøkelsen bare har kommet opp på skjermene til sine egne kunder. Dette er mulig gjennom å sjekke brukerens IP-adresse, som avslører hvilken nettleverandør hun bruker. Også Eidsiva melder om en falsk, skreddersydd undersøkelse mot sine kunder – kanskje den samme i Eidsiva-drakt.

HÅPER PÅ HJELP: Øyvind Husby i Get håper norske og tyske forbrukermyndigheter kan hjelpe dem i kampen mot den falske undersøkelsen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


- Det er ganske utspekulert, kommenterer Husby.

Get-kundene som har tatt kontakt beskriver undersøkelsen som en «pop-up», som skal ha poppet opp på diverse utenlandske nettsider.

Gjennom Get-logoer og spørsmål som «Hvor mange år har du brukt Get?» ble brukerne tatt videre til en side hvor de måtte fylle inn kontaktinformasjonen sin, tilsynelatende for å motta en eventuell premie.

- Dette er selvfølgelig svært beklagelig, og en form for svindel. De utgir seg for å være noen de ikke er, sier Husby i Get, som mener dette er første gang selskapet misbrukes gjennom en falsk spørreundersøkelse.

MÅLET: Etter å ha svart på de trivielle spørsmålene, kommer man hit. I lange vilkår står det beskrevet hvordan informasjonen du gir dem kan selge videre, for reklame og telefonsalg. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer



Lager kjempedatabase

Get har kontaktet Forbrukerombudet for å få hjelp. Selskapet bak konkurransen, Planet49/eGentic, sitter i Tyskland, og ombudet er i kontakt med sine tyske kolleger for å få stanset misbruket som bryter norsk lov.

KJENNER PROBLEMET: Falske spørreundersøkelser er ikke noe nytt for Frode Elton Haug i Forbrukerombudet. Ikke selskapet bak, heller. Foto: PER ERVLAND Vis mer


- Det er veldig mye slikt som florerer på e-post og Facebook for tida. Det som er litt spesielt med denne, er at Get mener deres kunder ble målretta gjennom IP-adresser, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Dinside.

Men både falske spørreundersøkelser, tvilsomme konkurranser og selskapet Planet49/eGentic er godt kjent for ombudet. Målet er å lokke deg til å oppgi all kontaktinformasjon og godta vilkår som sier at selskapet kan selge informasjonen videre til andre. Resultatet: spam.

- eGentic er en stor aktør når det gjelder å skaffe såkalte «leads»; personopplysninger til folk som har blitt lurt, vil jeg si. De soper det opp og lager en kjempedatabase, forklarer Haug.


Misbrukt Coop tidligere

Dinside har tatt kontakt med eGentic, som i en norsk pressemelding i 2012 kalte seg selv «lead generator nummer én». Vi har foreløpig ikke fått noe svar.

Selskapet har vært i vinden tidligere. Blant annet skrev Dagbladet i vinter at eGentic stod bak en falsk Coop-konkurranse.

- Etter at vi kontaktet dem gjennom våre advokater, sluttet eGentic med det. Vi er likevel bekymret for at andre butikkers merkevarer kommer til å bli brukt på samme måte, sa Coops sikkerhetssjef Soner Sevin til Dagbladet.

Dagbladet skrev også at TalkMore er blant de norske kundene som har kjøpt kontaktinformasjon fra eGentic. Heller ikke da ville eGentic uttale seg til pressen.

LES MER:
Slik kjenner du igjen en falsk konkurranse på Facebook
Nordmenn lurt av falsk spørreundersøkelse i Danske Bank sitt navn
Advarer mot falske Elkjøp-sider
Eplehuset misbrukt i falsk konkurranse
Mange tusen nordmenn lurt til å dele falsk Gamestop-side