Gebyr for forsikrings-bytte

Forbrukerrådet går kraftig i mot et forslag om å innføre gebyr på forsikringsbytte.

Kundene må kunne flytte forsikringene sine mellom ulike selskaper så enkelt og så billig som mulig. Og det må kunne skje uten at de må betale gebyrer.

Dreper motivasjonen

- Gebyrer ødelegger motivasjonen til å flytte forsikringer, sier juridisk rådgiver Helga Skofteland i Forbrukerrådet, som har sett på et forslag fra Banklovkommisjonen.

- Det må videre lages regler som hindrer selskapene i å stille spørsmål om hvor ofte kunden har byttet selskap.

Hva mener du?

Er det greit å betale gebyr når du vil bytte forsikringsselskap? (Avsluttet)
Nei(97%) 958
Ja(2%) 24
Vet ikke(1%) 6
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Forbrukerrådet vil også ha lovfestet kontraheringsplikt - slik at selskapene plikter å ta imot nye kunder.

Hun har på vegne av Forbrukerrådet avgitt et høringssvar til NOU 2002:21 - Oppsigelse av forsikringsavtaler.

Ellers bra

Forbrukerrådet er for øvrig er svært fornøyd med utredningen fra kommisjonen:

Det blir foreslått at man kan bytte selskap også utenom årsforfall.

- Da kan man få et marked der forbrukerne i størst mulig grad gis mulighet til å foreta bevisste valg, ikke bare på pris, men også innen de ulike forsikringsproduktene, uten at de møter store hindringer, sier Skofteland.

Sterkt dempende

Men flertallet i kommisjonen mener at selskapet bør kunne kreve et gebyr når forsikringen sies opp for flytting. Her har Forbrukerrådet meget store innvendinger mot flertallet i utvalget.

- Vår erfaring fra kraftmarkedet og bankmarkedet tilsier at bruk av gebyrer ved flytting av kundeforhold virker sterkt dempende på motivasjonen for å bytte selskap. Dette motvirker derfor også målet for et velfungerende marked, forklarer Skofteland.

Ifølge forbrukerrådet bør også selskapene hindres i å stille spørsmål om hvor ofte kundene bytter selskap. Dette for å unngå en generell segmentering.

Kilde: Forbrukerrådet