Det finnes mange varianter. Men hvem er det egentlig som er mest næringsrik? Foto: colourbox.com
Det finnes mange varianter. Men hvem er det egentlig som er mest næringsrik? Foto: colourbox.comVis mer

Gått deg vill i risjungelen?

Det finnes 80 000 ulike rissorter. Her får du oversikten.

Du skal i butikken for å kjøpe ris. Det høres simpelt nok ut. Ris. Hvor vanskelig kan det være?

Men i butikken blir du møtt av en hylle som ser ut til å fortsette inn i evigheten. Det finnes omkring 80 000 ulike sorter av ris i verden, og den lokale matbutikken ser ut til å ha kjøpt inn alle sammen. Naturris, hvit ris, brun ris, villris, fullkornsris, basmatiris, jasminris, økologisk ris og paraboiled ris.

Vi får stadig mer valgmuligheter innen stort sett alt, og ris er inget unntak. Disse kornene som metter omkring 50 prosent av jordas befolkning har fått et volsomt sortiment. Hva er forskjellen på alle disse, og hvilke av de er den mest næringsrike sorten? Vi spør ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.no om å klarne opp i dette.

Les også: Ferdig krydret mat = bakteriebombe?

Styr unna hvit ris

- Ris er en god kilde til vitaminer, mineraler og energi i form av kalorier. Hovedforskjellene på rissortene er hvordan de er behandlet etter de er plukket. Det kommer ann på om de har skall på, om de er polert eller om de er kokt før skallet er fjernet, sier Andersen.

Av alle risslagene opplyser Andersen om at det er naturris er den mest næringsrike. Sammen med villris er den også mest mettende, selv om villrisen ofte er blandet ut med annen ris. Men det viktigste du bør huske på når det kommer til ris er i følge Andersen at du holder deg unna hvit ris, som ikke tilfører kroppen spesielt mye av noe som helst.

Les også: Økologisk mat er ikke sunnere

Pass på mengde

Når du skal sammenligne ris med de andre typene tilbehør som; vi har som poteter, pasta, nudler er det ikke så store forskjellene mellom disse heller, men det finnes allikevel sunnere alternativer av de ulike her også.

- Poteter inneholder litt mindre kalorier og næring per vektenhet sammenlignet med ris og pasta. Hvis du skal spise poteter lønner deg seg å spise kokt eller bakt potet. Pasta inneholder bare noe mer kalorier enn naturris med tanke på fettinnholdet. Mat som nudler kan inneholde en del fett så det er uansett viktig å lese emballasjen på det du kjøper.

Det viktigste hun kan anbefale er å tenke over mengden av det du spiser. Husk at ris eller annet tilbehør bare skal være ved siden av det andre du spiser og ikke hovedandelen av måltidet ditt.

Les også: Her er iskrem bombene

Så, hva er hva egentlig?

Dinside har gjort et forsøk på å skrive om de ulike sortene som finnes av ris ved hjelp fra Camilla Andersen. Vi har ikke gått inn på merkene som produserer de ulike, men vil forsøke å fortelle om forskjellene på de ulike behandlede kornene. Hvis du kikker på pakkene i butikken skal det stå hvordan type ris det er i pakken.

naturris/ upolert ris:
Riskorn har et hardt skall utenpå som ikke egner seg til å spise. Når dette blir fjernet ender vi opp med brun ris som skyldes at riskornet fortsatt har et tynt brunt skall rundt seg. Det er i dette skallet og i kimen det meste av næringen sitter.

Hvit ris/polert ris:
Når du fjerner dette tynne brune skallet rundt riskornet blir det polert, og det er dette vi kaller hvit ris. Da er også mye av næringen i riskornet bortet ettersom det er i dette skallet mesteparten av næringen sitter. Hvit ris inneholder stort sett bare stivelse, og gir en kort metthetsfølelse.

Paraboiled ris/kokt ris:
Paraboiled ris er også en type hvit ris, men den inneholder allikevel mer næring ettersom den blir kokt før det tynne brune skallet fjernes, og på denne måten beholder mye av næringen selv om det ikke er like mye som i brun ris.

Villris/sort ris:
Villris er egentlig et gress og vokser hovedsaklig i Canada og USA. Risen er nærmest svart og har en tydeligere hasselnøttsmak. Denne risen blandes ofte med annen ris og må legges i bløt før den kan spises, men inneholder mer proteiner, jern og B-vitaminer enn annen ris.

Økologisk ris:
Økologisk produksjon bygger som kjent på naturens premisser. Produktene får nok tid til å utvikle smak og næringsinnhold uten tilsetninger, syntetiske sprøytemidler og kunstgjørsel, og det gjør også risen. På denne måten får den et større næringsinnhold enn mange andre rissorter.

Fullkornsris:
Et produkt må inneholde minst 51 prosent fullkorn for å kunne kalles et fullkornsprodukt. Dete gjør at produktet blir mer rikt på næringstoffer som ikke er i finsiktet mel eller andre bearbeidede kornprodukter. Fullkornsris inneholder blant annet antioksidanter og har en god effekt på imminforsvaret. Det gir også en større metthetsfølelse.

Les også: Blir du lurt av maten?

Hvilken er det beste alternativet?

Med alle disse alternativene er det kanskje ikke lett å få med seg hvilke av de ulike som er det beste alternativet til kyllinggryta, me det er faktisk noen som er bedre til middagen enn andre.

- Hvis jeg skal velge ut noen som er bedre så vil jeg anbefale naturris, fullkorn-ris eller villris. Det er disse som inneholder mest av de næringstoffene kroppen vår trenger. I tillegg er det disse som gir den største metthetsfølelsen, sier hun.

Matfaglig konsulent i Grethe Roede, Rannveig Førland, uttaler til Side2 at hun også syns naturris er blant det beste alternativet til middagen.

- Det er lurt å velge denne risen, da får du i deg mer fiber samt viktige vitaminer og mineraler, Men det kan være store forskjeller på de ulike ris produsentene, sier hun. Dermed er det et godt tips å sjekke pakken.