JAILBREAK: Låser du opp iPhone med en jailbreak kan du få problemer med garantien, men ikke med reklamasjonen. Med mindre jailbreak-en var grunnen til problemet.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
JAILBREAK: Låser du opp iPhone med en jailbreak kan du få problemer med garantien, men ikke med reklamasjonen. Med mindre jailbreak-en var grunnen til problemet. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Garanti og reklamasjon med jailbreak

Du kan reklamere. Men ikke nødvendigvis bruke garantien.

Å "jailbreake" et Apple-produkt betyr å åpne det opp for flere muligheter enn hva Apple ønsker at den skal brukes til. For eksempel kan du gjøre en jailbreak på iPhone for å få installert apper som ikke godkjennes for salg i App Store. Når noe av det samme gjøres på Android kalles det ofte "rooting".

Jailbreak bryter vilkårene for iPhone og iPad – her er det du takker ja til

Som vi tidligere har skrevet kan dette føre til garantiproblemer. Da du går utover det Apple mener produktet skal brukes til, kan de nekte deg å bruke garantien.

Men hva med reklamasjon? Kan butikken nekte å ta i mot en jailbreak-et iPhone du reklamerer på?

– Nei! mener Forbrukertvistutvalget (FTU), som setter juridisk praksis for norske forbrukere.

Nektet etter jailbreak

I fjor kjøpte en kar fra Sandnes en iPhone 4S i Oslo, som ble jailbreak-et. Noen måneder senere ville ikke telefonen slå seg på, og den ble derfor sendt tilbake til butikken.

Har du noen gang jailbreaket/rootet/hacket et produkt?

(Avsluttet)
Ja(69%) 792
Nei(24%) 274
Om jeg har hvafor'no?!(7%) 75
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Men de nektet å reparere telefonen gratis. Mest fordi væskeindikatoren hadde slått ut, men også fordi "uautorisert software vil også kunne medføre at telefonen ikke fungerer slik den skal", som butikkens verksted uttaler i FTU sitt vedtak.

Her skjuler iPhones væskeindikator seg – og nei, butikken kan ikke skylde på den

Det kan butikken gjerne mene, men de kan ikke uten videre bare hevde at jailbreak er grunnen til problemet og nekte reparasjon. Sammenhengen mellom problemet og jailbreak må påvises. "Men det er ikke påvist at software-oppdateringen er årsaken til funksjonssvikten" skriver FTU i vedtaket sitt.

Derfor får mannen nå en helt ny iPhone, tross jailbreak.

Garanti og reklamasjon

Butikken eller Apple kan altså sette begrensninger for garantien din, men ikke reklamasjonsretten. Poenget her er den viktige forskjellen mellom garanti og reklamasjon:

  • Garanti må gå utover de lovfestede rettighetene du har, og gi deg bedre vilkår enn forbrukerkjøpsloven. For eksempel reparere produktet selv om du har skyld i problemet. Garantivilkårene kan nekte deg å jailbreake telefonen din, men det betyr bare at garantien ikke vil gjelde.
  • Reklamasjonsrett er en lovfestet rettighet du har til å få produkter som går i stykker av seg selv reparert. Disse følger ingen andre vilkår enn forbrukerkjøpsloven, og for eksempel Apple kan derfor ikke sette egne begrensninger for dette.
  • I reklamasjonssaker er det butikkens oppgave å sannsynliggjøre at du selv har skylden for feilen når de vil nekte å reparere produktet gratis. I vårt eksempel mente de at jailbreak kunne være årsaken til problemet, men hadde ikke noen konkret formening om hvorfor, og de slipper derfor ikke unna.
Slik jailbreaker du Apple TV og installerer mediesenter-programvare