Garanti eller reklamasjon?

Kjøpsloven slår fabrikantenes nybil-garanti.

Hei, dere vet sikkert hvorfor kjøpsloven med fem års garanti på ting man kan forvente skal vare i minst 5 år - ikke gjelder for biler? Kan man ikke forvente at en bil skal vare i fem år?

Dette spørsmålet kommer fra en av DinSides lesere, Jan Vidar.

Reklamasjon og garanti

Det er i utgangspunktet fem års reklamasjonsrett på alle forbrukerkjøp i Norge - dermed også privatkjøpte biler. Forskjellen på nybilgaranti og reklamasjon er hovedsaklig at bevisbyrden ligger på selger for garantiens vedkommende, men på kjøper når vi snakker reklamasjon.

Se hvor lang garanti det er på din bil her

Forbrukerrett


Ryker viftereima i den nye bilen kort etter at du fikk den, kan du ha rett til å reklamere til selgeren etter forbrukerkjøpsloven. Du kan kreve feilen utbedret, men hvis feilen er så stor at det ikke kan repareres, kan du kreve ny bil. Dette er i henhold til forbrukerkjøpsloven og Forbrukerrådet. Slike kompensasjoner forutsetter at feilen ikke skyldes din behandling av bilen.

Blir ikke feilen utbedret eller du ikke får ny bil, kan du ha rett på prisavslag.

Hvis mangelen er stor, vil du kunne ha krav på å heve kjøpet. Det mest praktiske ved feil og mangler i bilhandel, er ifølge Forbrukerrådet at selger utbedrer feilen. Men merk deg at utbedringen skal skje innen rimelig tid og ikke være til ulempe for deg. Du skal heller ikke ha merutgifter som følge av utbedringen.

Men kjøper du bilen brukt av en privat selger, så kan du glemme reklamasjonsrett på inntil fem år. For kjøp mellom privatpersoner er reklamasjonsretten to år.

De beste og dårligste bilmerkene

Garanti

Bilfabrikantene ønsker på sin side å gi sine kunder en garanti. Men dette er ikke noe du har rett til i henhold til loven. Dog strekker noen seg så langt at de gir fem års garanti, slik som Mitsubishi, mens andre som BMW, Ford US, Morgan eller Porsche har to års garanti. De fleste andre av de vel 35 bilmerkene som omsettes i Norge yter tre års garanti. Dette ifølge DinSides motorredaksjon.

Forutsetningen hos de fleste er at kundene følger service-intervallene. Men skal du klage på bilen er det lurt å sjekke innholdet i bilgarantien. De enkelte delene kan ha ulike garantifrister, for eksempel kan bilselgeren garantere rustfri bil i inntil 10 år.

Forbrukerrådet mener imidlertid at kjøpsloven gir deg som kjøper like god sikkerhet som bilmerkenes nybilgaranti. Men når det er sagt, er bilselgeren rettslig forpliktet til å holde hva han har lovet. Godt å vite.

Brukte treåringer du kan stole på

Din feil

Hvis du selv har forårsaket feilen, vil selger eller garantigiver sjelden ta på seg ansvar for feilen. Det kan likevel være at kostnadene for utbedring av feilen er dekket av din forsikring, så det kan være lurt å sjekke med forsikringsselskapet. Dette ifølge Forbrukerportalen.no

DinSides motorredaksjon mener at å dokumentere hva som er slitasjeskader og hva som ikke er det, har gjort reklamasjon på biler så komplisert.

AKTUELT