<B>KAMP MOT NAV:</B> Lisbeth Bechmann er en av fire personer som jobber med nettsiden Navkamp.com. Foto: Privat
KAMP MOT NAV: Lisbeth Bechmann er en av fire personer som jobber med nettsiden Navkamp.com. Foto: PrivatVis mer

Går til kamp mot Nav

Oppgitt over Nav? Nå finnes det en nettside der du kan lufte din frustrasjon.

- Nav gjør folk enda sykere, sier Lisbeth Bechmann (34) fra Skien. Sammen med tre andre personer drifter hun det nye nettstedet Navkamp.com. Nettstedet er til for alle Nav-brukere som ikke er fornøyde med møtet med landets velferdsforvaltning.

Bechmann forteller at ukentlig får nettsiden henvendelser fra personer som er svært fortvilet over behandlingen de har fått hos Nav.

- Vi har fått veldig mye respons fra fortvilede folk som føler de stanger hodet mot veggen hos Nav. Det er alt for mange mennesker som daglig opplever at de ikke blir hørt av Nav, sier Bechmann til DinSide.

LES OGSÅ: Kundeservice fra helvete

- Langt mellom solskinnshistoriene

Bechmann sier til DinSide at mange brukere opplever at Nav-reformer ikke har gjort situasjonen deres enklere. Tvert imot.

- Det er langt mellom solskinnshistoriene, og det er trist å lese alle historiene vi får på e-post.

Bechmann sier at systemet muligens fungerer godt på papiret, men i praksis fungerer det ikke i det hele tatt.

- Nav er av de mest feilslåtte reformene staten noen gang har satt i verk. Våre politikere snakker mye om det helt unike velferdssystemet vi har, men sannheten er at det ikke fungerer som det skal, sier hun til DinSide

Dårlig erfaring med Nav? På denne nettsiden finner du helt sikkert noen likesinnede. Foto: Navkamp.com Vis mer


Ønsker ikke angripe de ansatte

Hun presiserer at det er systemet hun kritiserer, ikke personene som jobber der.

- Dette er for all del ikke et angrep på Nav-ansatte. Det er mange bra folk som jobber der. Men jeg synes det skorter på kompetanse og opplæring av ansatte.

Hun sier en av de viktigste oppgavene Nav står foran, er å samkjøre reglene og skolere de ansatte slik at brukerne ikke opplever å få feil eller for dårlig informasjon.

- Reglene skal jo være like for alle, likevel sier en saksbehandler én ting og en annen saksbehandler sier noe annet. Man må ha mastergrad for å forstå reglene de har.

Nav ønsker konstruktive tilbakemeldinger

Nav er ikke overrasket over kritikken, og ønsker konstruktive tilbakemeldinger velkommen.

- Generelt vil jeg si det er naturlig at det er debatt om Nav i ulike fora, i sosiale medier, og på nettsider som denne, sier assisterende kommunikasjonsdirektør Andrea Kilen i Nav.

Hun sier etaten ser positivt på tilbakemeldingene, selv når de er kritiske.

- Sånn vi ser det er alle konstruktive tilbakemeldinger nyttig. Men de må være konstruktive, vel og merke.

DinSide: - Synes du det som står på Navkamp.com er konstruktiv tilbakemelding?

- Nå har jeg brukt veldig liten tid på siden, så jeg vil ikke karakterisere innholdet nøyaktig. Men jeg vil gjerne si at det påligger et nettsted et stort ansvar å overvåke debatten, slik at den ikke blir lite konstruktiv og for eksempelvis å hindre sjikane av ansatte. Vi har opplevd at det har skjedd, og da tar vi affære ved å kontakte redaktør for nettstedet. Det er positiv med debatt, men å drive debatt medfører ansvar, sier Kilen til DinSide.

LES OGSÅ: Gratis og populær tjeneste fra Nav

- Synd når noen ikke er fornøyde

DinSide: - Er det ikke litt synd at enkelte brukere må opprette en slik nettside fordi de føler seg dårlig behandlet hos Nav?

- Jo, det er synd når noen ikke er fornøyde med de tjenestene og servicen de får, og vi jobber hele tiden med å bli bedre, og på viktige fronter har vi også blitt bedre. Vi lærer av konstruktive tilbakemeldinger, sier Kilen.

Hun forklarer at Nav har egen klagerutiner for brukere som ikke er fornøyde.

- Vi har også rutiner for folk som ikke er fornøyde. Vi man klage på vedtak eller behandling har vi rutiner for det. Vi har en klageinstans som håndterer slike ting, som hver enkelt bruker kan benytte seg av.