Vis mer

Går helt bananas for ny diett

En banan og et glass temperert vann skal gjøre underverker.

Den nye dietten, som skal sørge for rask og lettvint vektreduksjon, har tatt japanerne med storm. "Morning Banana Diet" som den kalles, skal visstnok være den dietten som er lettest å følge – bortsett fra i Japan, hvor diettens enorme popularitet har ført til nasjonens første bananmangel. Det melder det australske nettstedet Life&Style.

Få bananer å oppdrive

Det tok helt av etter at en av tv-kanalene nylig viste et program om "Morning Banana Diet", der den tidligere operasangeren, Kumiko Mori, skryter av at hun gikk ned sju kilo på kort tid ved hjelp av den nye dietten.

Bananimportør, Dole Japan Company, forteller om ville tilstander, og opplyser at de har økt forsyningene med 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Likevel sliter de med å dekke etterspørselen.

Les også: Tenker eple - spiser banan

Det hele startet med at farmasøyten Sumiko Watanabe utviklet dietten for å hjelpe ektemannen å ta av seg noen overflødige kilo. Etter å ha mislyktes med flere av de mer tradisjonelle slankekurene, er hennes mann i dag en slank mann på 175 centimeter og 59 kilo, angivelig takket være den enkle og lettvinte "Morning Banana Diet".

Øker metthetsfølelsen

Som navnet tilsier går dietten ut på at man starter dagen med en banan og et glass romtemperert vann. (Se lenger ned på siden for mer utfyllende informasjon om dietten). Deretter kan man spise omtrent det man har lyst på, bortsett fra godterier og desserter.

Bananer innholder en resistent stivelse, en type fiber som finnes i matvarer som poteter, mais og bananer. Denne er vanskelig å fordøye, og skal ifølge tilhengerne av dietten øke metthetsfølelsen og forbrenningen.

Les også: For mye frukt er farlig

Kostholdsekspert Cathrine Borchsenius er imidlertid ikke overbevist om at denne "vidunderkuren" er så fantastisk som den kan høres ut som.

- Det høres rart ut. Jo mer moden bananen er, dess flere karbohydrater blir omdannet til sukker, sier Borchenius til DinSide Helse, og legger til;

- Dersom dette gjelder grønn banan gir det litt mer mening. Umoden grønn banan inneholder en form for karbohydrater som kroppen ikke klarer å bryte ned. Istedenfor at karbohydratene blir tatt opp i blodet, vil de derfor gå rett igjennom tarmen. Fiberrik mat fører som kjent til en økt metthetsfølelse, men at en banan om morgenen er alt som skal til for å gå ned i vekt, høres litt rart ut.

Les også: Fruktsukker gjør oss feite

Dette er "Morning Banana Diet"

  • Spis en banan til frokost: Du kan spise mer enn en banan. Kvinnen bak dietten spiste ofte fire bananer om morgenen, men pass på å ikke spise så mange at du blir dårlig.

    • Bananene må kun spises rå
    • Enkelte varianter av dietten tillater at bananene spises sammen med annen frukt, men da bare en frukt per måltid.
    • Dersom du føler deg sulten 15 – 20 minutter senere, kan du godt spise noe annet.
      Kvinnen bak dietten spiste gjerne en risbolle (200 kalorier) to og en halv time senere.
    • Spis hva du vil til lunsj og middag, men middagen må inntas før klokken 20.00. Spis deg mett, men ikke stappmett. Desserter er ikke tillatt.
    • Det er ingen restriksjoner på hva og hvor mye du kan spise (inkludert fritert mat).
    • Drikk kun vann: Det er kun lov å drikke vann til måltidene, helst filtrert- eller mineralvann. Utenom måltidene er det lov til å drikke kalorifrie drikker som kaffe, te og lettbrus. Unngå melkeprodukter.
    • Vannet må være romtemperert, og drikkes i små slurker. Det skal ikke brukes til å skylle ned mat.
    • I sosiale settinger kan man tillate seg et glass øl eller vin.
    • Tygg bananen og annen mat godt.
    • Tillatt deg en godbit på ettermiddagen, men unngå iskrem, smultringer og potetgull.
    • Gå til sengs før midnatt. Jo tidligere jo bedre.
    • Tren bare dersom du har lyst.