Dersom du ikke lider av cøliaki er det ingen fordeler ved å kutte gluten fra kostholdet. Foto: Colourbox
Dersom du ikke lider av cøliaki er det ingen fordeler ved å kutte gluten fra kostholdet. Foto: ColourboxVis mer

Går du på brød-bløffen?

Sjekk om du blir lurt i butikken.

Et godt grovbrød inneholder rikelig med fullkorn - pakket med kostfiber, vitaminer og mineraler.

Spis skorpa også

Brød er vår viktigste kilde til kostfiber. Det motvirker forstoppelse, og kan ifølge Helsedirektoratet bidra til å redusere risikoen for overvekt, hjerte- og karsykdommer og tykktarmskreft.

Se vår store brød-test!

Helsemyndighetene anbefaler et inntak på 25-35 gram kostfiber per dag. Ekstra grovt brød gir to til tre ganger så mye kostfiber som fint brød. Det er imidlertid ikke alltid like enkelt å vite hvilke brødsorter som er grove, og mange ganger kan merkingen virke villedende.

Sjekk hvilke brød som inneholder hva

Disse brød-fellene er det lett å gå i:

Brødmyte nr. 1:

Hvis brødet er mørkt, er det sunt.
Dette stemmer ikke helt uten videre. Mange brød blir farget mørke med malt for å gi et sunnere inntrykk. Det er ingen selvfølge at brødet inneholder næringsrikt fullkorn.

Brødmyte nr. 2:

Ord som fullkorn, flerkorn, firkorn, femkorn, sjukorn etc. viser at brødet er sunt.
Det er mengden fullkorn og mengden kornsorter som avgjør brødets sunnhetsgrad, ikke at dette kornet faktisk finnes i brødet. Det som står først på ingredienslista på brødposen er det mest av i brødet. Kornsorter langt nede på lista er det lite av.

Brødmyte nr. 3:

Synlig helkorn og frø viser at brødet er sunt.
Igjen, det er mengden som teller. At det er drysset noen korn eller frø på toppen av brødet, betyr ikke at resten av brødet er en helsepakke.

Et ekte fullkornbrød trenger ikke ha synlige korn i det hele tatt. Kornet kan være knust eller oppmalt, det inneholder ikke færre næringsstoffer av den grunn. Poenget er at alle deler av kornet er med, inkludert kim og skall. Linfrø og gresskarkjerner er sunne saker, men det er ikke fullkorn.

Foto: Helsedirektoratet Vis mer


Slik finner du ut om brødet er sunt:

  • Brødet regnes for grovt når mer enn 50 prosent av melet er sammalt eller helkorn.

  • Det brødet inneholder mest av står først på ingredienslisten.
  • Brødskala'n er en frivillig merkeording, men mange produsenter benytter seg av den nå. Symbolet viser på en lettfattelig måte graden av grovhet brødet har:
Fint: 0-25% sammalt mel og hele korn
Mellomgrovt: 25-50% sammalt mel og hele korn
Grovt: 50-75% sammalt mel og hele korn
Ekstra grovt: 75-100% sammalt mel og hele korn