Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Colourbox.comVis mer

Gap opp for bedre hukommelse

Sliter du med dårlig hukommelse? Her er matvarene som kan holde hjernen i form.

Hvor er nøklene? Hvor har jeg lagt mobilen? Er dette kjente situasjoner for deg?

Eksperter har lenge sagt at fysisk aktivitet fremmer god hukommelse. Men nå viser det seg at du kan få hjernen til å huske bedre gjennom enkelte ting du putter i munnen.

Visste du at dårlig humør kan bedre hukommelsen din?

Bedre hukommelse med plantekstrakt
Det er planteekstraktet epicatechin, som har den gode effekten på hukommelsen, ifølge amerikanske forskere fra Salk Institute for Biological Studies i California, melder WebMD.

Epicatechin er et flavonoid, som er en gruppe naturstoffer som hovedsaklig finnes i vegetabilsk mat. Stoffet er kjent for å ha en beskyttende virkning på kreft og hjerte- og karsykdommer. Blåbær, druer, te og kakao inneholder blant annet epicatechin.

Les mer: Husker bedre med kaffe

Forskerne testet stoffet på hunnmus. Noen mus spiste eller drakk vann eller mat med epicatechin, og løp deretter i et løpehjul. Andre mus løp, men fikk ikke tilført stoffet. En tredje gruppe mus hadde ikke løpehjul og ble ikke forsynt med epicatechin.

Etter seks uker prøvde forskerne å trene musene til å manøvrere seg gjennom en vannlabyrint. Musene skulle finne en plattform gjemt i labyrinten i løpet av 40 sekunder.

Les på Lommelegen: Hvor glemsk kan du bli?

Må følges opp
Det viste seg at musene som hadde fått epicatechin hadde bedre hukommelse enn de andre musene. Ifølge forskerne tyder det på at epicatechin kan være avgjørende for hukommelsen, og særlig når den kombineres med trening, ifølge professor Fred Gage.

Forsker på hukommelse ved New York University og Universitetet i Oslo, Pål Johan Karlsen, synes funnet er spennende.

- At stoffet påvirker cellevekst og reduserer celledød i et område av hippocampus hos mus, er interessant. Hippocampus er sentral for stedsansen, episodisk hukommelse og evnen til å tilegne seg nye kunnskaper, sier Karlsen.

Episodisk hukommelse dreier seg om hukommelse for hva du har gjort og ting som har hendt deg.

- Men dette dreier seg om en studie på mus, og må dermed følges opp med grundig forskning på mennesker, før det er mulig å si noe sikkert. Noen huskepille som gir såkalt fotografisk hukommelse blir det nok ikke av dette, sier Karlsen, som har skrevet boken ”Slik får du bedre hukommelse”.

Det går også an å få sving på hukommelsen på andre måter enn å spise frukt og grønt.

Fisk og dans
- Å bruke hodet og kropp er effektivt. Spesielt for dem over 60 år. Jeg anbefaler pardans. Da trener du både hukommelse og kropp, sier Karlsen.

Eller hold hjernen i god form.

- Det er ingen måte å bedre hukommelsen generelt på, men vær mentalt aktiv, da opprettholdes den i alle fall, sier Svein Magnusen, professor i psykologi ved Universitetet i Oslo

Les også: Kryssord sunt for gamle

Andre eksperter mener det kan være gunstig å øke inntaket av fet fisk.

- De senere årene har det vært forsket mye på langkjedede omega-3 fettsyrer og hjernefunksjon, spesielt fettsyrenes effekt på demens. Studiene viser at de som har hatt et høyt inntak av fet fisk, fiskeolje eller som har høy konsentrasjon av omega-3 fettsyrer i kroppen, har lavere risiko for å utvikle demens, sier ernæringsfysiolog ved Din Kost, Vibeke Østberg Landaas, men legger til at det må flere studier til for å fastslå dette.

Den amerikanske studien på mus er publisert i tidsskriftet The Journal of Neuroscience.

Visste du at utdanning gir bedre hukommelse?