<B>GAMMELT PÅ NYTT:</B> Maarud satser på nytt potetgull i gammeldags emballasje. Foto: Kim Jansson
GAMMELT PÅ NYTT: Maarud satser på nytt potetgull i gammeldags emballasje. Foto: Kim JanssonVis mer

«Gammelt» potetgull er populært

Retropakker slår an.

I begynnelsen av februar ble butikkhyllene fylt opp med hundrevis av nye dagligvarer. Men noen av den «nye» produktene hadde du kanskje sett før?

Potetgullprodusenten Maarud er nemlig en av flere som spiller på nordmenns nostalgi og minner fra oppveksten. Selskapet har pakket nytt potetgull i gammel emballasjedesign. Den såkalte retroserien skal vekke gamle minner for alle som spiste potetgull på 1980- og 1990-tallet.

– Retro er en trend som også nå blir tatt ut i matvareindustrien. Noen oppfatter retrodesign som trendy og kult, mens andre får et gjensyn med noe som gir gode minner fra barndom eller ungdomstid, sier administrerende direktør Kenneth Hamnes i Maarud.

Millionsalg


Hamnes sier responsen på nostalgiproduktene har vært meget god. Hittil er det solgt nær 1,2 millioner poser av retroproduktene, ifølge potetgulldirektøren.

Maarud er riktignok ikke eneste produsent som de siste årene har satset på denne retrotrenden.

I fjor lanserte Freia en spesialutgave av den berømte melkesjokoladen, med emballasje inspirert av forpakningen slik den så ut for mange år siden.

For ikke å glemme de klassiske Solo-etikettene, som ble brakt frem i lyset igjen i fjor.

LES OGSÅ: Maarud slanket posene - økte prisen med 60 prosent

Ja da, det fungerer

Trikset med å pakke inn nye produkter i nostalgisk emballasje fungerer som bare det, ifølge markedsrådgiver Tom Aulie i Spirit-gruppen. Han har spesialisert seg på shopperadferd, og har i flere år hjulpet både butikker og produsenter til å selge mer.

– Ja, vi ser faktisk at det vi har opplevd hjemmefra, hos foreldrene og gjerne besteforeldrene, påvirker valgene våre sterkt. Det er noe nostalgisk ved oss, vi husker gjerne den første favorittsjokoladen vår for eksempel, sier Aulie til DinSide.

Han sier at flere nye mer eksperimentelle produktlanseringer ikke har vært vellykket, fordi flertallet ønsker de gamle og gode produktene de husker fra barndommen.

– Vi har for eksempel sett at noen har prøvd å lansere eksotiske, nye produkter, men så viser det seg at det er de tradisjonelle matrettene folk vil ha. Det er disse man husker fra foreldrene og besteforeldrene, sier Aulie.

Denne observasjonen blir bekreftet i boken «Merkevarledelse på norsk 2.0», skrevet av merkevareekspertene Bendik Samuelsen, Adrian Peretz og Lars Olsen.

– Når kundene selv skal velge et merke som representerer noe nært og spesielt for dem, kan det ofte bli et merke de har hatt en relasjon til siden barndommen, skriver forfatterne.

LES OGSÅ: Slik får butikkene deg til å handle mer

Hvilke produkter har du et spesielt forhold til? Del dine historier med andre lesere i kommentarfeltet under.