Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Gå deg slank

Begynn og gå - og gå ned flere kilo i måneden, lokker en svensk slankeekspert.

Du trenger ikke tvinge deg ut på lange, pinefulle joggeturer for å ta av noen kilo. Regelmessige gåturer kan være like effektivt, mener Katarina Woxnerud, forfatteren av boka "Gå ner i vikt med promenader".

- Det er enkelt, passer de fleste – og mosjonen gir veldig god effekt. Man kan variere og for eksempel legge inn raske intervaller på lange turer, sier Woxnerud til Expressen.

Beveger du deg jevnt daglig i tilegg til noen lengre turer hver uke, kan du gå ned to-tre kilo. Og med et sunt kosthold i tilegg kan du gå ned hele fire-fem kilo, hevder hun.

Noen trenger aldri å streve for å holde seg slanke. Her ser du hvordan:

Ned fem kilo
Slik går du deg ned i vekt ifølge Katarina Woxnerud:

1. Vent gjerne til to timer etter et måltid før du går tur. Blodsukkernivåene er stabile på et lavere nivå og kroppen brenner både sukker og fett.

2. Ved å gå raskt i en halvtime forbrenner du cirka 150 kalorier. Det er det samme som når du løper i et kvarter eller svømmer i 20 minutter.

3. Du kan minske de negative effektene av et kraftig fettrikt måltid gjennom å ta en times rask gåtur før middagen. Gåturen gjør at mengden blodfettstoffer blir betydelig lavere.

4. Med stavgang øker du forbrenningen med 20-30 prosent. Samtidig minsker belastningen på leddene i underkroppen.

5. Dersom du går 10.000 skritt om dagen i tillegg til tre ukentlige gåturer, kan du gå ned to-tre kilo på en måned. Hvis du i tilegg passer på hva du spiser, kan du gå ned fire-fem kilo.

Les også: 8 enkle treningstips:

Forbrenner mer fett
Erik Roede, styreleder i Grete Roede AS, er enig i at gåing er en bra måte å komme i form på, og særlig dersom du ikke har trent så mye før.

- Løping kan bli litt tøft i begynnelsen, og det er viktig å ikke sette seg for høye mål. Da er en halvtimes gåtur hver dag en veldig god start, mener han.

Roede vil imidlertid avlive myten om at vi går mer ned i vekt av å gå enn av å løpe. Når vi løper forbrenner vi mer energi, så det vil alltid være mer effektivt, sier han.

- Når vi går kommer imidlertid en høyere andel av energien vi forbruker, fra fett. Ved løping trenger vi nemlig hurtig tilgjengelig energi, så en høyere andel kommer fra sukkerlagrene.

Slik forbrenner du flest kalorier:

Roede synes også det er viktig ikke å gjøre treningen for komplisert og teknisk.

- Når besserwissere kommer med fancy teorier har det lett for å gjøre folk oppgitt. Det viktigste er å sørge for å spise regelmessig og sunt fire-fem ganger om dagen og komme seg ut og være aktive når de har mulighet til det. Om det er før eller etter et måltid, spiller liten rolle.

Les også: Aldri for sent å bli sunn