Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Fyr opp forbrenningen!

Har det blitt mye is, saftige grillribber og en utepils eller ti i sommer? Slik får du fart på forbrenningen og kvitter deg med ekstra kilo.

Er metabolismen virkelig årsaken til at du ikke klarer å gå ned i vekt, mens søsteren din kan spise hva hun vil uten å legge på seg? Og kan du i så fall gjøre noe for å forandre på det? Ja, mener eksperter nettstedet WebMD har snakket med.

Metabolismen, eller forbrenningen, involverer et sammensatt nettverk av hormoner og enzymer som ikke bare omdanner mat til drivstoff, men også påvirker hvor effektivt du forbrenner drivstoffet.

- Forbrenningsprosessen bestemmer hvor raskt vi forbrenner kalorier og hvor raskt vi legger på oss eller går ned i vekt, forklarer Robert Yangislava ved Mount Sinai Medical Center i New York til WebMD.

Les også: Aldri for sent å bli sunn:

Jo tyngre, jo raskere
Dette kan påvirke metabolismen din:

* Alder: Metabolismen går rundt fem prosent saktere per tiår etter at du har blitt 40.
* Kjønn: Menn har høyere hvileforbrenning enn kvinner.
* Kroppstype: Jo mer muskler du har, jo høyere er ofte forbrenningen.
* Arv

Og det kan kanskje høres merkelig ut, men jo tyngre du er, jo raskere foregår sannsynligvis forbrenningen din. Forklaringen er at kroppen rett og slett må arbeide hardere for å ”forsørge” seg selv også når du hviler.

Det er én av årsakene til at det nesten alltid er enklere å gå ned i vekt i begynnelsen av en slankekur.

Lei av jo-jo-slanking? Slik holder du vekta stabil:

Tren musklene!
Trening er en av de beste måtene å øke forbrenningen på, ifølge ernærings- og treningsveileder Molly Kimball. Med aerobic forbrenner du kalorier på kort sikt, mens vekttrening bygger opp muskler som vil sette fart på forbrenningen på lang sikt.

- Muskler forbrenner mer kalorier enn hva fett gjør, selv når vi hviler. Det betyr at jo mer muskler, jo høyere hvileforbrenning, forklarer Kimball til WebMD.

Noen kvinner er redde for at kroppen skal se "”bulkete" ut dersom de begynner med vekttrening. Men vi har ikke de nødvendige hormonene for å utvikle de største musklene, så vi kan trygt trene vekter, ifølge ekspertene.

Spis før du trener, så går du lettere ned i vekt, hevder engelske forskere:

Sultefôring dårlig triks
Et annet triks er å spise små og regelmessige måltider. Det hjelper forbrenningen opp i høygir, og vi forbrenner mer kalorier i det store og hele.

Hvis vi derimot sulter oss, senker kroppen forbrenningen for å kompensere. Når vi så spiser et normalt måltid, prøver kroppen å holde fast på hver eneste kalori.

Men finnes det noen spesielle matvarer som virkelig får opp dampen på forbrenningen?

- Noen studier har vist at pepper og veldig sterkt krydret mat kan øke metabolismen med rundt 20 prosent i 30 minutter. Men ingen vet egentlig om den ekstra forbrenningen varer lengre enn det, sier Kimball.

Også grønn te inneholder en kraftig antioksidant som noen mener kan ha den samme effekten på forbrenningen som pepper.

- Disse matvarene kan ha en liten innvirkning på metabolismen, men økningen er fortsatt ubetydelig i forhold til de mengdene du må innta for å gå ned i vekt, understreker Barrie Wolfe-Radbill, ernæringsekspert ved New York University Medical Center.

Les også: 30 slankemyter som ikke virker: