Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

Fylte diesel i bensintankene

Tabben kan koste Statoil dyrt.

Jan-Erik Jørgensen fikk diesel i bensintanken og en verkstedregning på flere tusen kroner etter en Statoil-tabbe på Fjellhamar, skriver Romerikes Blad.

Da Jørgensen fylte full tank på Statoil på Fjellhamar i forrige uke, ante han fred og ingen fare, men etter en stunds kjøring begynte den ett år gamle BMW'en hans å fuske og trekke dårlig.

Dette skjer ved feilfylling!

Tok fire dager før pumpene stengte

Han tok med bilen på verksted og de trodde først det var en reklamasjon på en del. Delen ble byttet, men bilen ble ikke bedre. Tilbake på verksted ble feilen oppdaget: Det var feil type drivstoff på tanken til Jørgensen.

– Jeg tenkte ikke tanken på at det kunne være feil drivstoff på bilen. Jeg var helt sikker på at jeg hadde fylt med riktig pumpe, forteller Jørgensen til Romerikes Blad.

Og han hadde helt rett. Feilen lå hos Statoil.

Søndag 23. november ble det fylt diesel i tanken med 98 oktan bensin på Statoil-stasjonen på Fjellhamar. Først fire dager senere, på kvelden 27. november, oppdaget Statoil feilen, og pumpene ble stengt.

Det skal ha kommet 15 prosent diesel i tanken med 98 oktan bensin. I løpet av disse dagene skal 60 bilister ha fylt drivstoff.

Fuel Checker sikrer deg mot feilfylling

Hindrer feilfylling

Du kan selvsagt ikke forsikre deg mot at bensinstasjonen fyller feil drivstoff på tankene, men ellers begynner det å bli vanskelig å fylle feil.

Diesel-påyllingstuter en større diameter enn bensintuter. Nyere bensinbiler har påfyllingshull som er nøyaktig tilpasset bensintuten. Det betyr at det ikke er plass til dieseltuten, noe som i sin tur sørger for at eiere av nyere bensinbiler slipper å bekymre seg for å fylle feil drivstoff.

Eiere av dieselbiler har derimot ingen nytte av nevnte størrelsesforskjell, men nå er problemet i ferd med å løse seg: Se lokket som hindrer feilfylling