Foto: Colourbox
Foto: ColourboxVis mer

Fy-lista du kan blåse i

Jo, du kan spise disse godsakene - selv om du slanker deg.

Mange matsorter har ufortjent dårlig rykte. Her er godsakene du gjerne blir bedt om å ligge unna når du er på slanker'n, men som faktisk er bra å spise om du vil holde linjene.

Les også: 9 trinn for et slankere 2009

Biff

Du har sikkert hørt at du bør ligge unna rødt kjøtt om du vil holde figuren slank. Imidlertid er det forskjell på rødt kjøtt. Velg de magre stykkene, altså de det ikke er så mye fett på. Det er ikke mer mettet fett i disse kjøttstykkene enn det er i et stykke kyllingbryst på samme størrelse.

Svinekjøtt

Dagens svinekjøtt er faktisk langt magrere enn det var for 40 år siden. Renskåret svinekjøtt fritt for fett og bein inneholder kun 2-4 prosent fett, og er dermed en utmerket proteinkilde på linje med oksekjøtt.

Pasta

Pastaen er snart like utskjelt som poteten. Det er helt riktig at pasta kan være en kilde til unødvendig mange karbohydrater i kosten.

Imidlertid finnes det nå utallige varianter av fullkornpasta på markedet - like god som vanlig pasta. Den inneholder langt færre karbohydrater. I tillegg er den rik på fiber, som både metter og letter fordøyelsen.

Les også: Avhengig av sukker

Egg

Er du ved vanlig god helse har du bare godt av et egg om dagen. Og spiser du egget til frokost øker du sjansene dine for å gå ned i vekt.

Egg er nemlig proppet med proteiner, og det trenger kroppen tid til å fordøye. Mettetsfølelsen etter et eggmåltid sitter dermed lenge, slik at du spiser mindre senere på dagen.

Kaffe

Kaffe er usunt hvis du fyller den med fløte, sukker og sirup. Ren, svart kaffe gir deg imidlertid et lite energikick, slik at du forbrenner flere kalorier.

Les også: Sunnhet i en kopp

Nøtter

De er rike på fett, men det er fett av den god sorten. Videre inneholder nøtter mye proteiner og fiber, som kan bidra til å stabilisere blodsukkeret. Nøtter kan være fetende i store mengder, men i motsetning til søtsaker og mye annen snacks byr de også på stoffer som er gode for deg.

Les også: Brenn fettet med nøtter

Ost

Du bør ikke droppe osten selv om du vil spise magert. Ost og andre melkeprodukter er nemlig rike på kalsium, som ifølge forskning ser ut til å ha en viktig rolle i fettforbrenningen.

Kalsium som kosttilskudd har imidlertid ikke samme effekt, så vær bevisst på å få i deg nok kalsium via maten.