Full fakturaforvirring

30.000 FixTelecomkunder ble i juli overført til Briiz Telecom, etter rot, forvirring og manglende kundesupport. Nå har imidlertid kundene fått ny faktura fra FixTelecom, og krav om forhåndsbetaling av abonnement til og med september. - Ikke betal før dere er sikre på at kravet er rettmessig, sier rådgiver Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.


I et nøtteskall

Det er ikke så lett å vite alltid. Først kom meldingene om ubetalte kunderådgivere, tomme kontorlokaler, og at FixTelecom var konkurs. I begynnelsen av juli kunngjorde både Briiz Telecom og Forbrukerombudet at FixTelecoms kunder automatisk skulle bli overført til Briiz, med mulighet for å avslutte sitt abonnement selv om bindingstiden ikke var omme.

I går fikk de omtrent 30.000 tidligere FixTelecomkundene en faktura fra selskapet. Fakturaen gjalt både ringetid den perioden kundene var tilknyttet FixTelecom og forhåndsbetaling av abonnement t.o.m. september.


I et brev fra FixTelecom ber selskapet kundene se bort ifra all tidligere korrespondanse med Briiz og MCI, og hevder at overføringen ikke var autorisert. Videre skriver de at de har fått nytt kundesenter, arbeider med nye og spennende løsninger, og kundene bes bite seg merke i at FixTelecom har fått nye bankdetaljer.

Trykk her for å lese hele brevet.

Nytt kundesenter?

De nye kontaktdetaljene hjelper imidlertid de forvirrede kundene lite. Ringer en 02221 kommer en til en telefonsvarer som sier vi skal vente på svar, hvorpå det blir lagt på i andre enden.

DinSide har i løpet av ettermiddagen 25. juli gjentatte ganger prøvd å komme i kontakt med FixTelecom, men har ikke klart å komme igjennom på noen av de tilgjengelige telefonnummerne (verken kundeservice eller nummeret til selskapets hovedkontor).

Fakturadatoen er satt til 18. juli, men brevet er sendt fra England. Det har derfor ikke kommet kunder i hende før i går (25.juli). - Om det er sendt senere enn fakturadato, vil jeg ikke spekulere i, men jeg har vanligvis rask postgang, sier en leser av DinSide.

Ifølge vår leser har det i tillegg sneket seg inn en litt merkelig formulering på fakturaen: "Betalingen skal være oss i hende senest forfallsdato". Denne er satt til 1. august. Vanligvis holder det å betale regningen innen datoen, så, alt ettersom eventuell treg bankgang, kan du risikere å få purregebyr.

Dette fører til økt press på kunder som kun har få dager på seg til å betale inn beløpet, skal det være på mottakers konto innen 1. august.

- Og hva med dem som er på ferie akkurat disse dagene? Dette spørsmålet har vi heller ikke fått besvart.

Gammel database

I tillegg til å bli fakturert for samtaletid, ble vår leser krevd for abonnementsavgift for juli, august og september.


Leseren som tipset oss er i en litt spesiell situasjon, da han utenom den automatiske overgangen allerede har portert til Briiz.

- Dette kan imidlertid tyde på at de ikke sitter på oppdaterte databaser, og fremmer urettmessige krav til forbukere, som kan bli lurt, sier han.

Trykk her for å se hva Forbrukerombudet mener om saken.

Trykk her for å se hva Briiz Telecom sier.

DinSide.no har har gjentatte ganger prøvd å komme i kontakt med FixTelecom, men har ikke lyktes med å få fatt i noen representanter for selskapet.