<b>LUKSUS:</b> Du trenger ikke lenger et armbåndsur for å se hvor mye klokka er. I dag er slike ur rene luksusartikler, på linje med smykker. Foto: IMAGE SOURCE/ALL OVER PRESS
LUKSUS: Du trenger ikke lenger et armbåndsur for å se hvor mye klokka er. I dag er slike ur rene luksusartikler, på linje med smykker. Foto: IMAGE SOURCE/ALL OVER PRESSVis mer

- Frykter ikke smartklokkene

Det gjeveste er fortsatt et gammeldags, mekanisk ur med visere.

Hva skal du egentlig med et tradisjonelt ur med visere på håndleddet i 2014? Overalt ser du jo hvor mye klokka er, enten det er på mobilen, på PC-en, eller på veggene rundt om i byen.

Og nå er smartklokke-revolusjonen over oss: Android-gjengen med Samsung og LG i spissen har allerede startet, mens Apple Watch er på vei.

Likevel er det fortsatt de som ønsker seg et godt, gammeldags armbåndsur. En tidløs gjenstand som ikke påvirkes av en heseblesende teknologiutvikling der alt må være nytt hvert annet eller tredje år.

– Rent luksusprodukt

Det er til og med de som ønsker seg et mekanisk armbåndsur av samme typen som bestefar og oldefar gikk rundt med, lenge før klokkebatteriet og display med tall var oppfunnet.

- Klokker er i dag nesten et rent luksusprodukt. Det er ikke noe vi trenger lenger. Det er mer som et smykke, sier Jon Henrik Haraldsen, redaktør og grunnlegger av nettstedet tidssonen.no.

DOBBEL LUKSUS:Fotball-legenden Diego Maradona har for sikkerhets skyld ett Hublot-ur i hundretusenkronersklassen på hver arm. Foto: HUBLOT Vis mer


Klokker er status, og kjendiser bruker dem til å fortelle verden hvor rike de er. I Norge er det annerledes. Selv ikke de rikeste i verdens rikeste land ønsker å prale med en Hublot eller en Audemars Piquet, slik Diego Maradona og Kim Kardashian gjør.

HER finner en av utallige lister over kjendiser og hvilke klokker de bærer, med eller uten (kanskje helst med) betaling fra klokkeprodusentene.

Nordmenn liker ikke «bling»

Nordmenn foretrekker mer diskrete ur, og liker ikke «bling»-ur som skriker rikdom, forteller Haraldsen.

- Her i landet er det «stealth wealth» som gjelder. Rikdom du ikke ser, men som gjenkjennes som gjevt av de innvidde. Gjerne sportslige ur som ser røffe ut, men som kjennere vet er ettertraktede og har høy prislapp.

Flest menn, men kvinnene kommer

LIKER IKKE BLING: Redaktør Jon Henrik Haraldsen i Tidssonen.no mener nordmenn skiller seg ut fra resten av verden. Foto: LINKEDIN Vis mer


Tidssonen.no har ca. 98 prosent mannlige lesere. Men i enkelte velutviklede internasjonale markeder er kjønnsskillet betydelig mindre.

- I utlandet begynner vi så smått å se tendenser til at også kvinner vil ha mekaniske, kompliserte ur. Enkelte velger også herremodeller, og du kan godt si at skillet når det gjelder størrelse er i ferd med å viskes ut, sier Haraldsen.

Selv om det både finnes tyske, amerikanske og til og med norske produsenter av luksusklokker er de aller fleste sveitsiske. Og i klokkelandet Sveits er de litt skuffet over oss nordmenn.

- Flere av distributørene og produsentene hevder at vi kjøper langt færre dyre klokker enn velstandsnivået skulle tilsi. Og at vi velger de rimeligste variantene når vi handler i det øvre sjiktet.

Her er det med andre ord forbedringspotensial, sett med sveitsiske øyne. Men klokkemakerne i fjellandet der sør har langt alvorligere problemer å bale med enn gjerrige nordmenn.

Frykter ikke smartklokker

Markedet i Asia har nemlig stagnert, etter å ha kompensert for den økonomiske krisen i Europa de siste åra. Nå setter de sin lit til USA, der markedet skal være på vei oppover.

Men smartklokkene fra Apple og Samsung frykter de ikke.

- Smartklokker er et annet marked, og neppe noen trussel mot luksusmarkedet. Det er jo ikke noe nytt at det finnes klokker med mange tekniske funksjoner, for de som vil ha det, sier Jon Henrik Haraldsen.

Les mer om smartklokker her!