Forbrukerombudet oppsummerer de vesentlige bruddene på markedsføringsloven og kredittkjøpsloven i et syv siders langt brev til selskapet. Nå har Nettopp24 endret nettsiden sin. Foto: Nettopp24.no
Forbrukerombudet oppsummerer de vesentlige bruddene på markedsføringsloven og kredittkjøpsloven i et syv siders langt brev til selskapet. Nå har Nettopp24 endret nettsiden sin. Foto: Nettopp24.noVis mer

Frykter at folk blir lurt

Helt uklart hva du betaler for, mener Forbrukerombudet.

Vær oppmerksom om en standsselger fra Nettopp24 tilbyr deg en PC-pakke til en "god" pris. Forbrukerombudet reagerer på omfattende feil og mangler i både markedsføring og avtalevilkår.

Den samme aktøren ble i fjor omtalt på DinSide da vi reagerte på hvor dårlig det "gode" tilbudet viste seg å være.

Blant annet viste det seg at "fri surfing" var begrenset til 100 MB per måned, og at selve PC-en var langt billigere hos konkurrentene, faktisk halvparten av prisen.

Ulovlig markedsføring

Forbrukerombudet har nå gjort de samme funnene. De har blant annet stilt spørsmål ved selskapets prissammenligning som viser hva man angivelig sparer ved å kjøpe PC-pakken hos Nettopp24.

Det er ikke angitt hvem sine priser det sammenlignes med slik at sammenligningen ikke kan kontrolleres. Det er da vanskelig å vite om den påståtte besparelsen er reell.

- Jeg ser med bekymring på det store omfanget av ulovlig markedsføring i denne saken, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Opplyser ikke om totalprisen

Ifølge Forbrukerombudet er det et stort problem at prisene forbrukerne får opplyst er uriktige eller ufullstendige. PC-pakkene tilbys kun mot at man tegner en avbetalingsavtale.

Oppdatert: Tidligere var det ikke mulig å betale kontant eller med kort, men selskapet har nå åpnet for kontant betaling.

Alle som tilbyr kjøp på avbetaling plikter å opplyse om den totale prisen forbrukeren må betale. Det gjør ikke Nettopp24. Når også andre vesentlige opplysninger er fraværende eller uklare blir det nesten umulig å vite hva man faktisk skal betale, skriver Forbrukerombudet i sin pressemelding.

Se også: Lures du til å betale lite?

Syv sider langt brev

Forbrukerombudet oppsummerer de vesentligste bruddene på markedsføringsloven og kredittkjøpsloven i et syv siders langt brev til selskapet.

- Det er særlig bekymringsfullt når opplysninger om både pris og produkt er mangelfulle. Mange forbrukere risikerer da å føle seg lurt når de oppdager hva de har kjøpt, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.