Det finnes ikke noen typer sukker som er bra for deg, men nå viser en ny studie at det er særlig én type sukker du virkelig bør unngå å spise for mye av. Foto: colourbox.com
Det finnes ikke noen typer sukker som er bra for deg, men nå viser en ny studie at det er særlig én type sukker du virkelig bør unngå å spise for mye av. Foto: colourbox.comVis mer

Fruktose eller glukose - hva er verst?

Sukker er unektelig ikke særlig bra for deg uansett hvilken form det kommer i – men hva er verst av fruktose og glukose?

Nordmenn spiser 33 kilo tilsatt sukker i året – men sukkerinntaket vårt er heldigvis på vei ned, blant annet fordi vi drikker mindre sukkerholdig brus. De fire siste årene har vi spist stadig mindre sukker. I 2004 duppet tallet for første gang under 40 kilo siden 1988, og siden den gang har antall kilo sukker vi spiser årlig gått jevnt og trutt ned.

Les også: Brus kan gjøre deg syk

Men selv om inntaket har gått ned de siste årene, spiser vi fortsatt for mye sukker. Sukker utgjør nå i gjennomsnitt 13 prosent av energiinntaket vårt, noe som fortsatt er over anbefalt inntak, som er maksimalt ti prosent.

Alt tyder likevel på at vi blir stadig mer bevisste på hvor mye sukker vi spiser, og det har også vært mye diskusjon rundt forskjellen på fruktose og glukose. Lenge anså man fruktose som et bedre alternativ enn vanlig sukker, da fruktose blant annet ikke gir direkte blodsukkerstigning. De siste årene har imidlertid fruktosens sunnhetsstempel blitt fjernet – og ifølge en ny studie kan det nå faktisk se ut som fruktose er verre enn glukose.

Les også: Fruktose er mer skadelig enn antatt

Fruktose kan gi hjerteinfarkt

Ifølge ScienceDaily.com viser studien, som ble ledet av Peter Havel ved The University of California, at inntak av fruktosesøtede – men ikke glukosesøtede – drikker kan påvirke både insulinfølsomheten og måten kroppen behandler fett på negativt, noe som fører til økt risiko for hjerteinfarkt og slag.

I studien drakk overvektige personene glukose- eller fruktosesøtede drikker som utgjorde 25 prosent av energiinntaket deres i ti uker. I løpet av perioden la studiedeltakerne på seg like mye, men bare de som drakk fruktosesøtede drikker fikk en økning av det fettet som legger seg rundt de indre organene – som er det farligste fettet man kan ha på kroppen.

Les også: Fruktsukker gjør oss feite

Det var også bare disse personene som ble mindre følsomme for insulin (et hormon som styrer glukosenivået i blodet) og viste tegn på hyperlipidemi (økte nivåer av lipider, som er fettløselige molekyler i blodet).

Selv om dette er tegn på metabolsk syndrom, som øker sannsynligheten for blant annet hjerteinfarkt, er den langsiktige påvirkningen av overforbruk av fruktose på risikoen for å få hjerteinfarkt fortsatt ukjent.

Studien er publisert i Journal of Clinical Investigation, og du kan lese den her.

Kilder:

  • Helsedirektoratet
  • ScienceDaily.com