Frukt og grønt beskytter hjernen

Frukt og grønnsaker som inneholder mye antioksidanter, kan beskytte hjernen mot skader etter hjerneslag.

Blåbær, spinat og algen med navnet spirulina er alle kjent for å inneholde store mengder antioksidanter.

Nå viser forskning at denne typen mat både kan forebygge mot mange helseproblemer og redusere konsekvensene etter et hjerneslag.

Tydelig forskjell
Forskerne ved University of South Florida College of Medicine testet antioksidantene på forsøksrotter som ble gitt fire forskjellige dietter: Vanlig rottefôr med blåbær, fôr med spinat, fôr med spirulina og en gruppe som bare fikk vanlig rottefôr uten noen ekstra tilsetninger.

Rottene ble så utsatt for et fremprovosert hjerneslag. Målinger viste at de som hadde fått et kosthold med ekstra antioksidanter mistet færre hjerneceller og ble raskere friske enn de som bare hadde fått vanlig mat.

- Vi ble forbløffet over hvilken beskyttelse disse antioksidant-rike diettene kunne gi. Omfanget og konsekvensene av slaget var mellom 50 og 75 prosent lavere hos rotter som hadde fått en diett med blåbær, spinat eller spirulina, forteller forskningsleder Paula Bickford i følge magasinet Medical News Today.

- De kliniske konsekvensene av dette er at inntak av frukt og grønnsaker kan ha betydning for konsekvensene av et slag. Dette kan være en enkel, tilgjengelig, billig og trygg fordel for slagpasienter, mener forskerne.

Undersøkelsen skal publiseres i mai-utgaven av fagmagasinet Experimental Neurology.

Spis deg frisk
De aller høyeste konsentrasjonene av antioksidanter finner du i matvarer som bønner, nøtter og bær. Tørkede bønner topper listen fra det amerikanske landbruksdepartementet (USDA) over hvilke matvarer som inneholder mest antioksidanter.

Blåbær er også en glimrende kilde til de sunne stoffene. Andre bær og frukt med mørk blå eller rød farge, som plommer eller bjørnebær er også sterkt anbefalt.

Grønnsaker som rødkål, paprika, persille, rosenkål og spinat inneholder også store mengder av de sunne antioksidantene. Og om du vil supplere salaten med noe godt å drikke, kan vi anbefale rødvin. Antioksidantene fra vindruene er nemlig kjent for en rekke positive bidrag til helsen din.

LES OGSÅ SAKEN: RØDVIN MOT KREFT

 

Mozon.no, 15.04.2005