Nøkkelhullet stiller krav til minimumsinnhold av kostfiber og maksimumsinnhold av fett, salt og sukker innenfor 25 matvaregrupper.  Foto: Colourbox.com og nokkelhullsmerket.no (montasje)
Nøkkelhullet stiller krav til minimumsinnhold av kostfiber og maksimumsinnhold av fett, salt og sukker innenfor 25 matvaregrupper. Foto: Colourbox.com og nokkelhullsmerket.no (montasje)Vis mer

Frossen frukt er like bra

Nå får enda flere produkter Nøkkelhullet. Men juiceprodusentene kan se langt etter sunnhetsmerket. Sjekk hvorfor.

Du kjenner helt sikkert til Nøkkelhullet - merket som symboliserer at en matvare er sunnere. Kriteriene for hvilke matvarer som kan få Nøkkelhullet er fastsatt av norske, svenske og danske mat- og helsemyndigheter i fellesskap.

Nøkkelhullet stiller krav til minimumsinnhold av kostfiber og maksimumsinnhold av fett, salt og sukker innenfor 25 matvaregrupper.

Så mye sunnere er Nøkkelhullet

Nøkkelhullmerket er først og fremst forbundet med ferdigpakkede matvarer, men har du noen gang sett at frukt og grønnsaker er merket med Nøkkelhullet?

Nøkkelhullet

Velger du matvarer som er merket med Nøkkelhullet? (Avsluttet)
Jeg vet ikke, tenker ikke så mye på det. (33%) 91
Ja, jeg er bevisst på dette, for jeg vil spise sunt. (30%) 84
Jeg prøver. Jeg vil gjerne leve litt sunnere.(27%) 74
Nei, jeg styrer bevisst unna mat merket med Nøkkelhullet.(10%) 28
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Håper på markedsføring

Alle sorter frukt og bær kan merkes med Nøkkelhullet. Det samme kan poteter, rotfrukter, belgvekster og andre grønnsaker. Ikke bare frisk frukt og grønt får Nøkkelhullet, men også fryste produkter kan få sunnhetsmerket, opplyser Matportalen.no.

Nå håper Helsedirektoratet at matvarekjedene begynner å markedsføre Nøkkelhullet ved frukt- og grønnsaksdiskene for å gi folk en påminnelse om at frukt og grønt er sunt.

Men Nøkkelhullet kan også komme på feil sted. Sjekk her

Fem om dagen

- Frukt, bær, grønnsaker, belgfrukter og poteter er viktige kilder for kostfiber, vitaminer og mineralstoffer samtidig som de bidrar med lite energi. Vi anbefaler minst tre porsjoner grønnsaker om dagen pluss to porsjoner frukt og bær, sier konstituert avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratet, ifølge Matportalen.no

En porsjon tilsvarer omkring 150 gram kokte eller rå grønnsaker, en porsjonsbolle med blandet salat, en middels stor frukt eller 1-2 dl bær.

I frukt- og bærgruppen er det ingen krav for å få Nøkkelhullet. Eksempler på frukt og bær som kan få Nøkkelhullet er frisk frukt og friske bær, fryste og usukrede bær eller fryst, oppdelt og usukret frukt.

Slik fikser du fem om dagen

Juice kan ikke bli merket

Frukt- og juicekonsentrater kan imidlertid ikke få Nøkkelhullet på grunn av for høyt sukkerinnhold. Det samme gjelder syltetøy.

For grønnsaker og poteter er det satt krav til tilsatt sukker (høyst 1 gram per 100 gram,) og natrium (høyst 0,2 gram per 100 gram). Disse kriteriene er relevante for produkter som er forvellet, noe som blant annet gjøres før innfrysing av grønnsaker, ifølge Matportalen.no.

Kan du virkelig stole på merket?

Ekspertene er fremdeles usikre på hvorfor frukt og grønnsaker har en såpass gunstig helseeffekt, da de ikke har avklart hvilke stoffer og hvilke mekanismer som står bak denne gevinsten. Det er likevel gode vitenskapelige holdepunkter for at inntak av frukt og grønt beskytter mot en rekke kroniske sykdommer, som kreft, hjerte- og karsykdom og diabetes type 2.

Les mer om merkeordningen på Nokkelhullsmerket.no.