Over 60 prosent av alle internettbrukere i Norge handlet på nett i januar i år, og antall kjøp økte med cirka 5 prosent fra i fjor. Foto: Arkiv
Over 60 prosent av alle internettbrukere i Norge handlet på nett i januar i år, og antall kjøp økte med cirka 5 prosent fra i fjor. Foto: ArkivVis mer

Fritidsreise mest populært på nett

Reise og bøker er de mest populære kjøpene på nett, viser nye tall fra TNS Gallup.

Fritidsreiser topper listen over hva nordmenn handler på nett. Nær 12 prosent av alle kjøp registrert i januar i år falt under denne kategorien.

Her snakker vi om store beløp: Fritidsreiser står for 43,6 prosent av den totale norske netthandelomsetningen i januar. I kroner og øre tilsvarer dette en sum på hele 2,6 milliarder.

Tallene er hentet fra en fersk undersøkelse utført av TNS Gallup på oppdrag fra Nets.

Doblet salget

Det er kanskje ikke så overraskende at nordmenn drømte seg bort fra snø og kuldegrader ette en lang og kald norsk vinter. DinSide har også skrevet om fly- og reiseselskapenes mange kampanjer i begynnelsen av året, som kan ha fristet nordmenn til å shoppe ferieturer.

Det har også vært høytid for vinterutstyr som skipakker og varme sportsklær, og det gir utslag i salget av disse varene.

Litt over 3 prosent av kjøpene i norsk netthandel ble gjort i kategorien sportsutstyr, noe som tilsvarer 4,6 prosent av totalomsetningen av all netthandel. Tallene høres kanskje beskjedne ut, men sportsutstyr er faktisk den raskest voksende salgstrenden på nett.

Omsetningen i denne kategorien har nesten doblet seg i løpet av det siste året, og det er menn som står for de fleste innkjøpene.

- Undersøkelsen viser at menn står for tre av fire kjøp av sportsutstyr på nett, sier informasjonssjef i Nets Sigbjørn Larsen, i en pressemelding.

Noe av grunnen til det økende nettsalget for sportsutstyr, er at de store sportsbutikkene har rettet søkelyset sitt mot salg på nett.

LES OGSÅ: Her er favoritt-nettbutikkene

Kjøper for 1.600 kroner - i snitt

Et kjøp i en nettbutikk koster en nordmenn i gjennomsnitt 1.600 kroner. Dette er en økning på 3 prosent fra året før.

Men det er ingen tvil om det er mange nettkjøp som er betydelig billigere enn dette. På topplisten over hva nordmenn kjøper på nett, kommer bøker på andreplass og musikk og film på tredjeplass.

Klær og sko, datautstyr og elektriske artikler er også populært å handle på nettet, noe som antageligvis er med på å trekke totalsummen oppover.

Disse produktgruppene er nordmenns favoritter på nett akkurat nå:

1. Fritidsreiser (11,8% av alle kjøp i januar 2011)
2. Bøker (10,9%)
3. Musikk og film (10,9%)
4. Klær og sko (8,4%)
5. Personlig pleie (6,7%)
6. Elektriske artikler (6,7%)
7. Datautstyr hardware (6,5%)
8. Billetter til kino og teater (6,4%)
9. Billetter transport, skikort eller liknende (6,2%)
10. Datautstyr software (4,9%)

Norske nettbutikker tar innpå

Mange av DinSides lesere liker å handle på nett, og norske nettbutikker har blitt flinkere til å konkurrere mot de store utenlandske butikkene på pris.

En pristest gjort av DinSide tidligere i år, viser at enkelte norske nettbutikker slår utenlandske favoritter ned i støvlene på enkelte produkter.

Norske toll- og merverdiavgiftregler gjør at dyre kjøp fra utenlandske nettbutikker ikke alltid lønner seg. Koster varen mer enn 200 kroner, må du regne med å betale 25 prosent merverdiavgift på produktet, samt et heftig tollgebyr fra speditørene.

Hvis du ikke ønsker å sette deg inn i de kompliserte reglene, kan du bruke DinSides toll- og momskalkulator, som enkelt og greit regner ut hvor mye du må belage deg på å betale for netthandle fra utlandet.