Fristende - helt bevisst

Etter mange trege år ser det ut til å løsne for salget av fair trade-produkter i Norge. Men fortsatt er vi lite samfunnsbevisste forbrukere.

Vi begynner å få øynene opp for rettferdig handel. I 2006 økte omsetningen av fair trade-produkter med 27 prosent.

Det viser tall fra Max Havelaar, som står bak den eneste offisielle norske merkeordningen for rettferdig handel.

Dette er en sterkt vekst, men det det totale salget av fair trade-produkter for 2006 er på bare 69 millioner. Det er en forsvinnende liten del av den totale dagligvareomsetningen, som ifølge SSB var på nesten 100 milliarder kroner de ti første månedene av 2006. (Brennevin- og vinsalg er ikke tatt med.)

Rettferdig handel er i ferd med å bli in, men fortsatt kjøper vi helst vanlige varer.
Illustrasjon: Per Ervland Foto: Illustrasjon: Per Ervland Vis mer

Fristende - helt bevisst

  1. Prisen på fair trade


Billige og dyre fair trade-produkter

Forrige uke utførte vi en pristest for å se hva handlekurven koster på Helios og Friends Fair Trade i forhold til Rema 1000. Artikkelen skapte mye debatt, og mange mente sammenlignings-grunnlaget var feil.

Les artikkelen Dyrt å handle bevisst. Merk at denne artikkelen også tar for seg økologiske varer.

Fair trade-varer koster mer enn ordinære produkter. Det er jo også noe av poenget, fordi fair trade-produktene garanterer at råvareprodusentene får såpass betalt at de klarer å fø seg og sine.

Men hvor mye mer koster de? Vi har utført en minitest, der vi sammenligner prisene på fair trade-produkter med tilsvarende produkter, både lavpris og merkevare i samme butikk, der det var mulig (det er begrenset hvor mange fair trade-produkter dagligvarebutikker har). Det for å se hvilke prisvalg du som kunde står overfor når du er i butikken med handlekurven i hånda. Vi har også tatt med prisene på en rekke andre hverdagsprodukter, og prisene til Friends Fair Trade, men dropper Helios, siden denne artikkelen handler om fair trade-produkter.

Noe billig, noe dyrt

De mest populære fair trade-produktene, kaffe, te og bananer, er ikke mange kronene dyrere enn de ordinære varene (hvis vi sammenligner med de populære merkene). Du betaler for eksempel bare fire kroner mer per kilo for Frieles fair trade filterkaffe i forhold til Evergoods filterkaffe. En fair trade tepose med Confecta Earl Grey te koster 24 øre mer enn en Twinings Earl Grey tepose. Ett kilo fair trade bananer koster 19,90 kroner, mens ett kilo Dole bananer koster 16,90. Bare tre krones forskjell, altså. (Disse prisene er hentet hos Meny og Centra.) Fair trade-appelsinjuicen er faktisk billigere enn merkevarejuicen fra Meieriene. En liter fair trade-juice koster 16,90 kroner.

Er du derimot sugen på sjokolade, må du regne med å betale ganske mye mer for fair trade-sjokoladen. Mens Freia Fruktnøtt koster 159 kr/kg (når du kjøper en 100 grams størrelse), koster Urtekrams fair trade nøtt- og fruktsjokolade 347,50 kr/kg (finnes bare i 40 grams størrelse). En ganske heftig kilopris som er nesten 120 prosent dyrere enn Freia Fruktnøtts kilopris. Da er det billigere å kjøpe fair trade sjokolade i spesialbutikk. Friends Fair Trades Divine sjokolade med frukt og nøtter koster 250 kr/kg. Nå skal det sies at når du står i butikken er prisen på Freias 100 grams sjokolade 15,90 kroner, mens Urtekrams 40 grams fair trade-sjokolade koster 13,90 kroner. Divine frukt og nøtt på 100 gram koster 25 kroner.

Kakaoen er også grisedyr, dersom den skal være fair trade. Kiloprisen på Regia kakaopulver er 35,60 kroner, mens kiloprisen på Kakao Ghana Costa Rica er 146,70 kroner.

>>Pristest: Fair trade vs. merkevare

Ikke lett tilgjengelig

Det er ikke så lett å få tak i fair trade-produkter i dagligvarebutikkene. Vi besøkte våre lokale Rimi, Rema 1000, Meny og Centra-butikker. Førstnevnte hadde ingen fair trade-produkter i sine hyller. Rema 1000 fører Frieles fair trade-kaffe, og Kjedsberg kaffe som kjøper kaffe fra Øst-Timor i samarbeid med Strømmestiftelsen. De to sistnevnte butikkene hadde et større utvalg, men heller ikke her var det lett å fylle handlekurven med fair trade-produkter.

- Det er vanskelig å få levert varer i stort nok volum, sier Irmelin Stølen som jobber i innkjøpsavdelingen til Rema 1000.

- Vi må vente på at de store produsentene kan tilby oss fair trade-produkter slik at vi kan få leveranser til alle butikkene våre. Men nå som fair trade kommer mer på dagsorden håper vi at det blir lettere.

Ica Norge har 41 fair trade-produkter i sitt sortiment, men det er foreløpig bare 3-4 butikker som har inne et bredt sortiment. Butikkene velger selv om de vil ta inn fair trade-varer. Maxi Lund i Kristiansand er den butikkene som har satt av mest plass til Fair Trade produkter.

- Vi merker at interessen er der, og jobber med å få flere butikker til å føre varene. I og med at det ikke har vært veldig utbredt i butikkene, vil jeg si at de butikkene som har vist frem varene, har fått en god respons hos sine kunder. Men det er fortsatt et nisjemarked, sier Hans-Marius Jakobsen, senior kategorisjef i Ica Norge.

Ica Norge tar ikke høyere avanse på sine fair trade-produkter enn de gjør på sammenlignbare produkter.

Ifølge Pernille Berg i Ica Norges informasjonsavdeling, håper Ica på å øke fair trade-salget ved å få strukturert opp leverandørsiden, slik at fair trade-varene blir lettere tilgjengelig for Ica Supermarked og Ica Maxi, Icas supermarkedbutikker.


100 millioner i omsetning

Norgesgruppen satser bevisst på fair trade-produkter, og har 42 produkter i sitt sortiment. Det er Norgesgruppen-kjeder som Meny og Ultra som har flest fair trade-varer i sitt sortiment, men også Kiwi har fair trade-kaffe. Totalt sett har Norgesgruppens salg av fair trade-produkter økt med fem prosent fra 2005 til 2006.

- Men bare i januar hadde vi en salgsøkning på nesten 70 prosent i forhold til januar i 2006, sier informasjonsrådgiver Hege Rognlien.

- Vi har nylig begynt å selge fair trade-druer, og de har blitt veldig populære. Generelt merker vi en økende interesse for fair trade-produktene.

Norgesgruppen opererer også med samme avanse for fair trade-produkter som for vanlige produkter. Gruppen har som målsetning å komme opp i en årlig fair trade-omsetning på 100 millioner kroner innen 2010. Den økte interessen gjør at selskapet tror det er fullt mulig å nå målet.

Et utvalg av fair trade-produktene du får kjøpt hos Friends Fair Trade.
Foto: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


Sent, men godt

I midten av februar kunne fornyings- og moderniseringsminister Hilde Grande Røys meddele at regjeringskantinene nå serverer fair trade-kaffe til kaffetørste regjeringsmedlemmer og departementsansatte. En god nyhet for Max Havelaar, som har jobbet for dette i ti år, ifølge daglig leder Ragnhild Hammer.

- Regjeringen har ikke satt noen konkrete mål for rettferdig handel, men i Soria Moria-erklæringen har de sagt at de skal jobbe for mer rettferdig handel, sier Hammer.

Uansett, nå som departementene har endret holdning, ser det ut til at flere av kommunene vil følge etter. (Men Sauda var først ute - kommunen ble Norges første fair trade-kommune i august 2006.) Oslo vil gjerne bli Norges første fair trade-by.

Trege forbrukere

Det er ikke bare i Norge at rettferdig handel brer om seg. I Storbritannia er rettferdig handel virkelig i vinden, og i fjor økte det totale salget av fair trade-produkter (dagligvarer) med 46 prosent, ifølge Max Havelaar. Den totale omsetningen var på 290 millioner pund (cirka 3,1 milliarder kroner). Et imponerende tall, Storbritannia består av rundt 70 millioner mennesker.

Så har da også britiske forbrukere et større utvalg. De kan velge mellom 2.500 fair trade-produkter, og store dagligvarekjeder som Sainsbury's og M&S (Marks & Spencer) satser på rettferdig handel. Ifølge Hammer i Max Havelaar har Sainsbury's sluttet å selge vanlige bananer. Nå får du bare kjøpt fair trade-bananer eller økologiske bananer i kjedens butikker. Og M&S har til og med en egen kolleksjon av fair trade-klær.

- Vi må få bort fordommene om at det er så dyrt å kjøpe fair trade-produkter. Selvfølgelig skal man betale litt mer, det ligger jo i konseptet, sier Per Persson i Friends Fair Trade, en ganske nyåpnet oslobutikk som bare selger fair trade-produkter.

- Hvorfor kjøper ikke vi nordmenn mer fair trade-produkter?

- Vanlige dagligvarebutikker er ikke flinke til å vise frem sine fair trade-produkter. Folk er ikke så bevisste på fair trade, mener Persson.

- I Storbritannia er fair trade i vinden. Marks & Spencer har kastet ut all kaffe og te som ikke er fair trade fra sine butikker. Kanskje har britene litt dårlig samvittighet på grunn av kolonitiden, men her i Norge kan det virke som om vi har vært oss selv nok. Det har gått tregt her oppe, men nå ser det ut til å endre seg.

>>Pristest: Fair trade vs. merkevare