Kjøper du alltid sjampo på anbefaling fra frisøren din? Foto: colourbox.com
Kjøper du alltid sjampo på anbefaling fra frisøren din? Foto: colourbox.comVis mer

Frisør eller dagligvare?

En sjampo er en sjampo, ifølge Forbrukerrådet.

Om du betaler et par hundre kroner for en flaske hos frisøren eller tretti kroner i dagligvarebutikken; sjampo er sjampo, og resultatet individuelt, skriver Forbrukerrådet.

Det betyr at dyre sjampoer ikke nødvendigvis vasker bedre enn billige. En blindtest som nylig ble foretatt av Forbrukerrapportens danske søstermagasin Tænk, viser at det ikke er noen sammenheng mellom pris og opplevelse, men at sjampoene er omtrent like gode, uansett hva de koster.

Det kan likevel være verdt å merke seg at dagligvaresjampoen L’Oréal Elvital og Dr Hauschka kom henholdsvis best og dårligst ut i den danske testen. (168 testpersoner deltok i blindtesten).

Garniers Respons og Kerastase følger etter Elvital, mens velkjente Redken ramlet ned på nest siste plass.

Les også: Skinnende rent til en tredjedel av prisen

Samme basisinnhold

Sjampoer uansett merke, deler to vesentlige ingredienser; vann og syntetisk såpe. Sistnevnte som sørger for duft, hjelper vannet å frigjøre og rense hårets overflate, slik at skitten skylles ut sammen med sjampoen. Det er derfor vi vasker håret.

Den vandige såpeoppløsningen i sjampo fungerer dermed på samme måte som når vi vasker hendene. Den løsner fettstoffer, og det som er bundet i fettstoffene i form av skitt, avfall og lukt fra kropp eller omgivelsene. Dermed er det svært lite som skiller en sjampo til 200, fra en som koster 30 kroner.

Les også: Slik tar du rotta på lusa

Skeptisk til tester

Overlege Cato Mørk ved hudavdelingen på Rikshospitalet, er skeptisk til å gi noen klar konklusjon på hva som definerer en god eller dårlig sjampo.

– Hvordan produkter som sjampoer evalueres, blir vagt, og kan like mye villede som veilede forbrukeren. Hva som er best, beror på subjektivt føleri. Ingen kan gi et endelig svar på om den dyre eller billige sjampoen er bra. Vi har den i håret i kun ett minutt, og folk vil svare forskjellig uansett sjampo, sier Mørk.

Han mener man derfor bør være litt forsiktige med å konkludere ut fra subjektive tester.

– Den enkelte vet best hva som kjennes bra, enten produktet er dyrt eller billig. Det finnes ingen fasit som bygger på kjemiske resultater, sier Mørk.

Er du blant dem som konstant ofrer et par hundre kroner flasken, men planlegger å spare inn litt på budsjettet, kan det derfor være verdt å gi billigsjampoen fra dagligvarebutikken en sjanse.

Les også: Billigmerkene gir mest for pengene