Friskere med valsetakt

Hva er den beste treningen etter en hjertesykdom? Prøv å danse vals!

Å danse vals forbedrer hjertefunksjonen og livskvaliteten, viser italiensk forskning.

Helsegevinsten skal være minst like god, noen ganger også bedre, som ved vanlig trening, som sykling og bruk av tredemølle.

Synes du det er gøy med dansing? Da er du ikke alene. Dansing er i vinden som aldri før.

Dropper treningen
Det er viktig å trene etter å ha hatt hjertelidelser. Problemet er at mange hopper av treningsprogrammet. Ifølge forskningsforfatter Romualdo Belardinelli velger hele 70 prosent å droppe ut av treningen.

- Vi må finne noe som kan fengsle pasientens interesse, sier han, ifølge Associated Press.

Studien ble presentert ved det årlige møtet til American Heart Association i Chicago søndag.

Grunnen til at de valgte vals, var at danseformen er godt kjent og en aerobisk treningsform.

- Vals forbedrer funksjonell kapasitet og livskvalitet for kroniske hjertefeilpasienter. Det kan bli vurdert i kombinasjon eller som et alternativ til trening hos disse pasientene, sier Belardinelli ifølge HealthDay.

Bedre livskvalitet
Det deltok 110 personer med hjertefeil i studien. Gjennomsnittsalderen var på 59 år.

Deltakerne skulle enten drive normal aerobisk trening eller danse vals tre ganger i uken i åtte uker. I tillegg var det en kontrollgruppe som ikke trente i det hele tatt.

Dansingen forbedret både hjertekapasiteten og livskvaliteten til deltakerne. Gruppen som drev normal trening, hadde nesten like store forbedringer som dansegruppen. Deltakerne i kontrollgruppen fikk ingen forbedringer.

Forskerne tror at det sosiale i dansingen kan være grunnen til at livskvaliteten ble bedre.

- Denne typen treningsprogram er mer effektiv fordi den er morsom, sier Belardinelli.

Les mer på Lommelegen: Også litt trening styrker hjertet

 

Mozon.no, 15.11.2006