Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Frisk og rask fra A til Å

Antioksidanter, bosuball, Cottage cheese og D-vitaminer. Følg alfabetet i jakten på et sunt og sprekt 2008.

«Å puste er noe av det viktigste for en bra helse og et langt liv og noe av det mest naturlige vi gjør. Likevel puster mange "feil". »


A: Antioksidanter
Antioksidanter beskytter cellene i kroppen vår mot såkalte frie oksygenradikaler og verner oss på denne måten mot blant annet kreft og hjertesykdommer. Eksempel på antioksidanter er C-vitamin, E-vitamin, betakaroten og selen. Disse stoffene får vi i oss gjennom maten. Et kosthold rikt på grønne, gule og røde frukter og grønnsaker gir tilstrekkelig med antioksidanter.

Les også: Supertomat kan stoppe sykdom

B: Bosuball
Bosuball kommer fra USA og er en ganske ny treningsform i Norge, men den har allerede blitt en suksess ved flere treningssenter. En bosuball er en halv ball som du bruker begge sider av under treningen. Dette gjør at du får trent både styrke, balanse og kondisjon.

C: Cottage Cheese
Cottage cheese eller hytteost har blitt forbundet med slankemat så lenge det har vært på markedet. Den ferske ostemassen fra skummet melk kan brukes til blant annet pålegg, i baking og desserter. Osten inneholder også svært mye proteiner, og er derfor ypperlig å spise rett etter trening når musklene har behov for påfyll av proteiner.

D: D-vitamin
Vitamin D kan være den reneste ungdomskilden. Studier viser nemlig at vitaminet senker aldringsprosessen i celler og vev og dermed gjør at vi eldes saktere. Flere forskere mener også at det kan forlenge livet ved å forebygge blant annet diabetes, depresjon, høyt blodtrykk og kreft, og det er helt klart at vitaminet er svært viktig for skjelettets oppbygging. Solen er den viktigste kilden til vitaminet, som eller finnes blant annet i fet fisk og tran.

Les mer her: Vitaminet som holder deg ung

E: Endorfiner
Endorfiner er hormoner som ofte betegnes som kroppens eget morfin. De gir en følelse av lykke, ekstase og eufori og reduserer smerte. Kroppen produserer endorfiner både når vi ler, ved seksuell aktivitet og når vi har smerter. Her er ti tips til et raskt endorfin-kick:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


F: Fem om dagen
Mye frukt, bær, grønnsaker og poteter er bra for helsa. Minst fem om dagen er en god leveregel, ifølge Sosial- og helsedirektoratet. Fordelingen bør være tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt, og anbefalt inntak er rundt 750 gram om dagen. Slik fikser du fem om dagen:

G: Gå til legen
Du skal ikke fly til legen for hver minste lille ting, men en ekstra sjekk kan faktisk redde livet ditt. Det er for eksempel avgjørende at du kommer tidlig i gang med ulike former for kreftbehandling. Flere undersøkelser viser at kvinner er flinkere til å ivareta sin egen helse og at menn går sjeldnere enn kvinner til legen.

H: Hudpleie
Huden forandres hele livet, fra myke babykinn til kviser og rynker. Med årene mister den mye av fettlaget og blir tørrere. Etter at du har fylt 40 vil du merke den største forskjellen fra ungdommens glatte hud. Noen synes det er helt greit å se litt eldre ut, mens andre savner ungdommen. Du trenger imidlertid ikke et kirurgisk ansiktsløft for å føle deg yngre. Slik blir du pen på 1-2-3:

I: Ingefær
Ingefær er mer enn et asiatisk krydder. Faktisk har det vært brukt som medisinplante i kinesisk folkemedisin i mange hundre år. I folkemedisinen har ingefær tradisjonelt blitt brukt mot reisesyke, kvalme, mageproblemer og som smertestillende og febernedsettende middel. Forskning har vist at ingefærens effekt mot reisesyke faktisk er på nivå med den vi får av vanlige reisesyketabletter.

J: Jern
Kroppen må ha jern for å kunne lage røde blodlegemer med evne til å transportere oksygen. Alle celler benytter i tillegg jern i energiomsetningen, prosessen der kroppen omdanner mat til energi. Kvinner har større behov for jern enn menn, og gravide trenger ofte et ekstra jerntilskudd. Jern finner du i mat fra dyreriket, som kjøtt, fjærkre og fisk, eller planteriket som korn, frukt og grønnsaker.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


K: Kondom
Forekomsten av seksuelt overførbare sykdommer øker i Norge. I fjor fikk mer enn 21.000 diagnosen klamydia, og det er det høyeste antallet som noen gang er registrert. Samtidig er nordmenn blant de dårligste i verden til å bruke kondom, som er den eneste måten å beskytte seg på. Synes du det er trøblete? Slik går du frem:

L: Løs kryssord
Tidlig i livet blir vi bombardert med mentale utfordringer gjennom skole og læring. Men om du slutter å utfordre hjernen, vil den mentale kapasiteten også bli mindre. Alle mentale utfordringer øker aktiviteten av et stoff som kalles noradrenalin og som vedlikeholder kontakten mellom hjernecellene. Hold hjernen i form ved å løse gåter, kryssord, Sudoku eller leke med matematikk.

M: Mellommåltider
Går det mer enn fire timer mellom hvert hovedmåltid, kan et mellommåltid holde sulten unna og konsentrasjonen og humøret oppe. Litt påfyll mellom hovedmåltidene gjør at blodsukkeret holder seg stabilt. Dermed fungere både kropp og hjerne litt bedre. Et passe stort mellommåltid bør bestå av cirka 200-250 kcal og inneholde mye fiber og helst litt proteiner.

Slik spiser du sunnere mellom slagene:

N: Nøtter
Nøtter inneholder flere gunstige næringsstoffer som blant annet beskytter mot hjerte- og karsykdommer. De inneholder blant annet omega-3-fettsyrer og … Men husk at ikke alle nøtter er like sunne, avhengig av måten de er produsert på. Sats på usaltede, uristede og ferske nøtter for å være på den sikre siden.

Sjekk DinSides store nøtteguide:

O: Orgasme
Mer og mer tyder på at jo mer sex du har, jo bedre er det. Forskerne har blant annet funnet ut at orgasme gjør det enklere å sove, enten det er snakk om sex med en partner eller solo-sex. Orgasme virker også kraftig smertestillende. Sliter du med å få orgasme? Kanskje dette hjelper:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


P: Pulskontroll
Vil du trene effektivt, er det viktig å ha høy nok puls. For å passe på pulsen din, kan du for eksempel bruke ei pulsklokke. Du kan også måle pulsen ved å legge pekefingeren på halsen eller håndleddet og telle antall pulsslag i ti sekunder. Ganger du med seks, får du pulsen per minutt. Mest utbytte av treningen får du om pulsen er 70-75 prosent av hva som er maksimalt for deg. Du bør måle hvert tiende minutt under treningen.

Q: Qigong
Qigong er en mer enn 2500 år gammel kinesisk filosofi som bygger på ideen om at det finnes livsenergi i alt levende. Denne energien flyter i energikanaler eller meridianer rundt i kroppen. Smerter og sykdom kan forklares ved blokkeringer i disse kanalene. Ifølge tradisjonen kan slike blokkeringer helbredes ved medisinsk qigong som innebærer langsomme bevegelser, konsentrasjonsøvelser, avslapping og pusteøvelser. Treningsformen virker blant annet positivt mot stress.

R: Røykeslutt
Sigarettrøyking dreper nesten 7.000 nordmenn hvert år. I snitt reduseres levealderen til røykere med 11 år og mange røykere dør før de når pensjonsalderen. Trenger du flere argumenter for å stumpe røyken? Sjekk her:

S: Stress ned
Litt stress er kanskje ikke til å unngå, men for mye kan ha mange negative konsekvenser for oss. Sykdom og overvekt er noen av dem, og dessuten kan mye stress til og med slite på huden og tennene. For å forebygge stress, bør du gjøre trening til en rutine, redusere kaffe- og alkoholinntaket og sette av tid til aktiviteter som du liker å drive med. Prøv også å finne ut hva som forårsaker stresset, og snakk om det med noen du stoler på.

Her er flere gode tips:

T: Tanntråd
Mer enn halvparten av oss sliter med dårlig ånde, viser en fersk, norsk studie. Er du redd du er en av dem? Da bør du ta en daglig runde med tanntråden i tillegg til tannpussen morgen og kveld. Da unngår du at bakteriene yngler mellom tennene dine. Slik sjekker du ånden din:

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


U: Ut på tur
Vi bør være fysisk aktive minst 30 minutter hver dag for å sørge for en sunn helse. Du trenger imidlertid ikke tvinge deg ut på lange, pinefulle joggeturer eller svette timer på treningsstudio. En gåtur i raskt tempo etter middagen eller en tur i skogen kan være like bra.

V: Vask hendene
Hender er det perfekte transportmiddelet for virus og bakterier. Vi tar i ting og hilser med hendene før vi spiser med dem og biter negler. Hvis du vasker hendene dine skikkelig i såpe og vann i 30 sekunder, forsvinner opptil 99 prosent av alle mikroorganismene.

W: Wok
Tradisjonelle wokretter består i hovedsak av grønnsaker, litt frukt, sjømat, kylling biffkjøtt eller svinekjøtt. Det går raskt og lage, er fargerikt og sunt og du finner nesten alltid noe i kjøleskapet, fryseren eller skapet som du kan putte i. Du trenger ingen wokpanne, du kan like gjerne bruke en stekepanne. Det er en fordel å woke små porsjoner om gangen. Fres ingrediensene raskt i den varme oljen, på den måten forsegles overflaten og både smak, konsistens og næring bevares optimalt.

X: Xylitol
Det kan lønne seg å bytte ut noe av det naturlige sukkeret med kunstige søtningsmidler, som Xylitol. Xylitol brukes ofte i tyggegummi og tabletter siden studier har vist at det motvirker karies. Studier har også vist at Xylitol hemmer vekst av visse bakterier og dermed forhindrer ørebetennelse hos barn. Vær imidlertid oppmerksom på at overdreven bruk kan føre til diaré.

Y: Yoga
Ved bruk av fysiske stillinger, pusteteknikker, dybdeavspenning og meditasjon styrker du kropp og sinn. Samtidig blir du smidig, muskler og ledd styrkes og sirkulasjonen stimuleres. Ved å praktisere yoga får du også mer energi og bedre konsentrasjon, samtidig som du lærer deg å håndtere stress.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com Foto: Foto: Colourbox.com Vis mer


Z: Zzzzz
Søvn er svært viktig for god helse og påvirker alt fra humør, konsentrasjon og yteevne. Søvnbehovet varierer imidlertid fra person til person, og kvaliteten på søvnen er vel så viktig som antall timer. Hovedregelen er at dersom du er uthvilt neste dag, har du fått nok søvn. I gjennomsnitt bør du likevel legge inn sju timer søvn hver natt. Slik sover du søtt:

Æ: Ærlighet
Det kan være lett å ty til en hvit løgn eller ti, enten det er for å unngå å såre en venninne unødig eller redusere konsekvensene hvis du for eksempel har vært utro. Men ærlighet varer som regel lengst, både overfor venner, familie og kjærester. De mest vellykkede forholdene er bygget på ærlighet, oppriktighet og tillit. Og er du ærlig, slipper du konstant hodepine fordi du hele tida må gruble over hvordan du skal unngå å vikle deg inn i løgnene dine.

Dette lyver menn om

Ø: Ørret
Omega-3-fettsyrer er viktige for både kropp og hjerne og påvirker immunforsvaret på en gunstig måte. Høyt inntak av omega-3-fettsyrer er også forbundet med lavere risiko for hjerte- og karsykdommer. De viktige fettsyrene finnes i både i planter og i fet fisk, som ørret og laks, og til og med i sjokolade.

Å: Åndedrett
Å puste er noe av det viktigste for en bra helse og et langt liv og noe av det mest naturlige vi gjør. Likevel puster mange "feil". Det kan skape eller forverre plager som stress, angst, nervøsitet og dårlig blodsirkulasjon. Bruk fem minutter hver morgen og kveld hvor du er oppmerksom på å puste riktig og øver det på å puste dypt og å unngå pause mellom inn- og utpust.

Kilder: DinSide Helse, Lommelegen, frukt.no, kk.no, woman24.no, yogasenteret.com, wikipedia.no, Soial- og helsedirektoratet, helsenett.no, matoppskrift.no, afki.no