Frisk med snill lege

Snille og sympatiske leger får flere friske og fornøyde pasienter. Faglig dyktighet er ikke like viktig.

Hvis legen er sympatisk og har en troverdig interesse for pasienten, får de sjelden klager. Hvorvidt de er dyktige i faget spiller liten rolle.

Det viser en studie av 200 personer fra Mayo Clinic i USA, skriver danske Dagens Medicin. Deltakerne skulle oppgi beste og dårligste møte med lege på sykehus.

Forskerne satte deretter opp syv ideelle krav til en lege. Pasientens krav er at legen skal være sikker, empatisk, menneskelig, personlig, respektfull, liketil og grundig.

Pasienter av leger som oppfyller disse kravene, følger oftere legens råd og klager mer sjeldent.

Hvis legen er stresset eller åndsfraværende, merker pasienten det ofte. De legger også merke til om legen er interessert i behandlingen deres.

Ifølge studien er de verste legene ufølsomme og respektløse. Pasientene er heller ikke begeistret for leger som gir god service første gang de møtes, men ikke er like hyggelige neste gang.

Hvor dyktig legen er, legger pasientene sjelden merke til. Forskerne tror det kommer av at pasientene synes det er vanskelig å vurdere og at de tar det for gitt at legen er kompetent.

Studien er publisert i Mayo Clinic Proceedings.

 

Mozon, 28.5.2006