Fri familie er ikke gratis, slik man kan få inntrykk av i Telenors kampanjer.
Fri familie er ikke gratis, slik man kan få inntrykk av i Telenors kampanjer.Vis mer

FriFamilie er ikke gratis

Telenor må avslutte reklamekampanje.

En forbruker har klaget, og fått medhold, i at markedsføringen av Telenors FriFamilie-tjeneste ikke står til gull. Forbrukerombudet ber nå Telenor avslutte markedsføringen slik den fremstår i dag. Men ikke før 7. august.

Slik slipper du dyre overraskelser på telefonregningen

Hva er feil?

Telenor markedsfører tjenesten til en pris av kroner 0. Slike og andre gratispåstander må følges av tydelig informasjon om hvilke vilkår som gjelder.

I dette tilfellet er det en forutsetning at familien har mist et regningsbasert mobilabonnement hos Telenor, og alle slike abonnementer har en minimumskostnad. Dette informerer ikke teleselskapet om i sin markedsføring.

Lei av lurepriser? Nå er reglene strengere enn før!

Kroner null er ikke riktig. Telenor får ikke markedsføre seg slik, sier Forbrukerombudet. Vis mer


I tillegg forteller de heller ikke at det koster å ringe fra utlandet eller til familiemedlemmer som ikke har abonnement i Telenor.

Et tredje element er at det ikke er mulig å ha FriFamilie knyttet til det billigste abonnementet hos Telenor.

- Det eneste av Telenors abonnementer som faktisk kommer på topp 20-listen hos Telepriser.no, djuice SIMply, kan ikke knyttes opp mot FriFamilie. Det vil for mange familier derfor ikke være riktig at de sparer penger ved å bytte til Telenor-abonnement med denne tjenesten. Familier bør heller velge abonnementer som gir en reell besparelse, sier fungerende forbrukerombud Lars Grøndal.

Sjekk DinSides mobilkalkulator for å finne abonnementet som er billigst for deg

Forbrukerombudet har registrert at flere aktører bruker slike innlåsende tjenester for å binde hele familier eller vennegjenger til sine abonnementer, og kommer til å følge disse tjenestene nøye utover høsten.